Čína představila nový radar, proti němuž je stealth F-22 i F-35 k ničemu. Objevit je dokáže až na 500 km, F-22 už zachytil

Nový čínský radar JY-27V slibuje konec nadřazenosti letadel se stealth technologií. Zvrat na nebi ale nenechávají rivalové bez reakce.

Čínský radar JY-27V i Zdroj fotografie: ThePaper / Creative Commons / CC
                   

Je nepochybné, že se Čína v poslední době dostává v mnoha oborech na naprostou a nepopiratelnou světovou špičku. To dokazuje i v radarových technologiích, kdy na výstavě ve městě Che-fej představila čínská státní firma CETC nový radar, který – jak redakce Armádního Zpravodaje prozkoumala – by měl minimálně usnadnit detekci stealth letounů, tedy včetně univerzálních F-35 a stíhaček F-22, a také bombardérů B-2 Spirit a dalších.

Smrt stíhaček 5. generace; ale možná ne

Firma China Electronics Technology Group Corporation (CETC) představila radar JY-27V, který má znamenat zlom v detekci a boji se stealth technologiemi. JY-27V užívá velmi krátkých vln (VKV) pracujících ve spektru metrových vln (30-300 MHz). Ty jsou méně ovlivňovány materiály pohlcujícími radar a úhlovými konstrukcemi, na něž spoléhají stealth letouny.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

B-2 Spirit při tankování na letišti

6 bojových misí, v nichž sehrával významnou i rozhodující roli americký strategický bombardér B-2 Spirit – nepřítele drtil, kam vletěl

Technologie stealth snižuje radarový průřez letadla (RCS), přičemž současné radary, které využívají mikrovlny (300 GHz – 300 MHz), mají problémy s detekcí letounů, jako jsou F-22, F-35, SU-57 nebo J-20, protože jsou navrženy tak, aby tyto frekvence odrážely nebo pohlcovaly.

Dvojice letounů F-22 Raptor iZdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
Dvojice amerických letounů F-22 Raptor, které se pyšní pokročilou stealth

Ke snížení RCS je využíváno dvou metod: designem letadla s ostrými úhly tak, aby odráželo radarové vlny, a jeho speciálním potažením radarově-absorpčním materiálem (RAM). Obě metody jsou účinné především proti radarovým vlnám krátkých vlnových délek, což je důvod, proč se letadla stealth často vyhnou konvenčním senzorům.

JY-27V je zároveň malá mobilní revoluce

Radary s metrovými vlnami, jako je JY-27V, stealth prakticky ruší, neb pracují na vlnových délkách, které vyžadují použití jiných a výrazně sofistikovanějších materiálů RAM, aby stroj před VKV skryly. To se však dosud u letadel nevyřešilo. JY-27V tuto slabinu využívá a pomocí velké fázové antény detekuje a sleduje cíle, které by byly pro standardní systémy téměř neviditelné.

F-22 za letu

Americké letectvo aktuálně nemá žádnou náhradu za F-22 Raptor, který dodnes neporazilo Rusko ani Čína. A možná ani mít nebude

Také dokáže detekovat velké konstrukční plochy letadel, jako křídla nebo ocasní plochy, o které se paprsky současně používaných radarů po nanesení RAM a při úhlové konstrukci neškodně „svezly“. Tyto slabiny stealth byly známy dávno, ale VKV radary měly dosud obrovskou slabinu – nulová mobilita a krátký dosah.

To se ovšem s JY-27V mění. Nová čínská pýcha je totiž na kolovém podvozku a výrobce uvádí, že může být zprovozněna do 10 minut od dovezení na místo, a dosah se pohybuje mezi 200 a 500 km. Rychlá je pak i evakuace v případě útoku na pozici radaru. Dosavadní systémy, jako je ruský 55Zh6U Nebo-U, měly obrovskou anténu a byly prakticky stacionární.

AI je velkou součástí radaru JY-27V

JY-27V také používá nově vyvinuté algoritmy, které filtrují šumy, odhalují klamné a přírodní odrazy, a filtrují a čistí signál. Je nasnadě, že čínská novinka používá i prvků AI. Nový radar by mohl měnit stav na světovém bojišti a mohl by velmi pomoci státům jako je Írán nebo Pákistán čelit nepříteli s touto sofistikovanou technikou.

F-35 s výzbrojí v podvěsu

„Invaze“ F-35 zabíjí evropský vojenský letecký průmysl. Evropské země by se měly spojit, záležet bude na letounu 6. generace

Velké obavy již projevily Spojené státy americké, neboť se Číně podle jejích zdrojů podařilo radarem zachytit americkou F-22 Raptor v letu nad Jižní Koreou již v roce 2019. V první řadě se proto USA zaměřily na rušící techniku a stroje EA-18G Growler dostávají nové rušičky, které by měly ošálit i nové radary, ale Číňané je budou pochopitelně stále vylepšovat.

Ruský radar 91N6 iZdroj fotografie: Ukrajinské vojenské centrum (Militarnyi)
Ruský radar 91N6

Stávající stealth letouny také dostávají nové klamné cíle. Nejúčinnější a nejjednodušší opatření se však ukazuje let v malé výšce, kde je radar s VKV pásmem málo účinný – to je ovšem zase vystavuje nebezpečí jiných protiletadlových prostředků. Zda nová, resp. šestá generace letounů s technologií stealth přinese řešení, je ve hvězdách.

Nakolik si myslíte, že radar jako JY-27V ovlivní působení stealth letounů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Zobrazit další články