Zřejmě končící výrobu Zuzan 2 nahradí Slovensko vyspělejšími Evami M2, které lépe reagují na současné požadavky zákazníků. Parametry patří mezi nejlepší na světě.
Ačkoliv nejsou vlastnostmi slovenské samohybné houfnice Zuzana 2 vůbec špatné, jsou zejména hodně velké a „neohrabané“, a posádka v nich není dostatečně chráněná. Její budoucnost je tak nevalná, neboť se nedávno objevily informace, že bude nejspíše výroba ukončena. Redakce Armádního Zpravodaje každopádně zaznamenala, že tím houfnice na Slovensku nekončí, jelikož dá přednost lepším Eva M2, které lépe odráží aktuální požadavky zákazníků.
Eva M2 nabízí vše, co dnes zákazníci chtějí
Zuzana 2 má standardní dostřel 41 km, s raketově poháněnými projektily i přes 50 km, což jsou solidní hodnoty, a střílí rychlostí až 5 ran v minutě. To je srovnatelné například s ukrajinskými 2S22 Bohdana, ovšem i řadou dalších. Za její nevýhodu je nicméně považována nízká mobilita. Podle Wikipedie váží 32 tun, což není tak zlé (existují i těžší), ale pohyb v terénu je horší.
Obrovským negativem je pak také špatně chráněná posádka, kdy je operátor zbraně dokonce blízko munice, takže má v případě jejího zasažení jenom malou šanci na přežití. Výrobce přitom nechtěl nebo nedokázal zapracovat připomínky ukrajinských vojáků, a tak o Zuzanu 2 ani nadále nemůže být zájem – ostatně ji používá jenom Slovensko, a z nouze Ukrajina.
Martin Martiš, šéfredaktor Future Army, se přitom podělil s Militarnyi o možnou budoucnost slovenských houfnic. Ačkoliv nebylo zastavení výroby Zuzan 2 oficiálně potvrzeno, má se výroba zaměřit na pokročilejší Evy M2. Zrovna probíhající produkce, kterou Slovensko umožnilo prodat na Ukrajinu přes prostředníky, bude tak velmi pravděpodobně tou poslední.
„Stojí za zmínku, že současný ministr obrany Robert Kaliňák v minulosti řekl, že novější konstrukce samohybných děl jsou lepší a perspektivnější než Zuzana. Odkazoval na houfnici Eva M2 (dříve známou jako Bia), která je lehčí a mobilnější než Zuzana,“ říká Martin Martiš.
Armádní Zpravodaj ve srovnání zjistil, že má stejnou rychlost střelby i dostřel, avšak vyžaduje tři členy posádky namísto čtyř, je o dva metry kratší a o půl metru užší, a také o něco nižší. Což je přesně to, co zákazníci na základě zkušeností z Ukrajiny chtějí. Zásadní výhodou je pak obsluha z pancéřování kabiny a automatické nabíjení, díky čemuž nemusí vojáci ven.
Pokročilé elektronické vybavení, diagnostika a automatizace zefektivňují nabíjení a střelby dělají z Evy M2 jednu z nejmodernějších houfnic na světě, doplňuje Konštrukta s tím, že je usazena na speciálně navrženém podvozku Tatra. S ohledem na zmíněné má dle Armádního Zpravodaje dobré vyhlídky jak doma, tak na mezinárodním trhu, ale ideální by bylo, kdyby došlo k otestování jejích schopností v boji, bez čehož bude mít oproti konkurenci nevýhodu.