K vybudování silného letectva si chce Ukrajina pořídit také francouzské Rafale, jimiž by nejspíše doplnila flotilu švédských Gripenů E a amerických F-16.
S cílem modernizovat ozbrojené síly vede Volodymyr Zelenský diskuze o možné budoucnosti letectva, které je stěžejním prostředkem boje. Již dříve oznámil záměr pořídit až 150 švédských Gripenů E, k nimž by podle všeho rád přikoupil ještě francouzské Rafale, eventuálně zvolil právě ty jako hlavní letouny. Redakce Armádního Zpravodaje vychází z jeho prohlášení pro Ukrinform, podle nějž vede paralelně jednání o dodávkách třech bojových letounů.
Jeden z nejlepších letounů 4,5. generace
Co přesně Volodymyr Zelenský zamýšlí, není jasné. „Mám tři paralelní rozhovory o letadlech – se Švédy, Francouzi a Američany,“ uvedl s tím, že byly pro modernizaci bojové letecké flotily vybrány tři platformy, a sice F-16, Gripen a Rafale, které by mohly fungovat i bok po boku. K tomu se přiklání i Armádní Zpravodaj, jelikož by to podporovalo současné kroky Saabu.
Ten se nechal slyšet, že by nechal na Ukrajině vybudovat závod na částečnou kompletaci Gripenů E, respektive by v něm mělo probíhat jejich dokončování a testování, což by umožnilo navýšit výrobu na dvojnásobek, tedy až 60 letadel ročně. Vše tedy nasvědčuje tomu, že Ukrajina nakonec skutečně koupí nejméně 100 Gripenů E, ačkoliv dohoda zatím podepsána nebyla.
Celkově nicméně potřebuje 250 moderních stíhacích a víceúčelových letounů, takže je možné, že je doplní jak francouzskými Dassault Rafale, tak americkými F-16. Důvodem, proč volí hned tři různé letouny, které si nicméně konkurují, jsou nejspíše dlouhé dodací lhůty, ale též komplikace pro ruské letectvo, které bude muset počítat s bojem proti třem typům letadel.
V mnohém jsou si podobné, v jiných směrech naopak odlišné, takže bude těžší proti nim připravit taktiku. Ve všech případech jde o dobrou volbu, a konkrétně Rafale by nejspíše Ukrajina zvolila v jeho nejvyšší modernizaci F4, event. si počkala na připravovanou F5. Současně je ovšem nejlepší „čtyřka“, která se prakticky vyrovná Gripenům E i F-16 Block 70/72.
Wikipedia uvádí, je Dassault Rafale F4 nejmodernější verze francouzského letounu 4,5. generace, který je určen pro široké spektrum misí – od zajištění vzdušné nadvlády, přes přesné údery na pozemní a námořní cíle, až po průzkum a jaderné odstrašení. Je přitom poháněn dvojicí motorů Snecma M88-2 s digitálním řízením FADEC, s níž dosahuje rychlosti až Mach 1,8.
Verze F4 je zaváděna od roku 2023 a představuje významný technologický skok. Součástí je modernizovaný radar RBE2 AESA, nový elektrooptický systém Front Sector Optronics, pokročilé přilbové zaměřovače a šifrované datové propojení umožňující sdílení informací v rámci „combat cloudu“, což zvyšuje situační povědomí i možnosti průzkumu, uvádí ArmyRecognition.
Výzbroj pak zahrnuje nejnovější střely MICA NG a Meteor typu vzduch–vzduch, které mají nulovou zónu úniku, takže jakmile se zaměří, cíl neminou. K bombardování pak nesou řízené pumy AASM Hammer nebo střely s plochou dráhou letu SCALP-EG, ale i řadu dalšího. Jedná se nepochybně o jedny z nejlepších letounů, navíc několikrát odzkoušené v boji.
Jestli může ruské letectvo proti Rafale nasadit něco srovnatelného, je to Suchoj Su-35S, který oproti němu v řadě směrů zaostává – horší je především radar, takže ho zaměří později. Má sice také Su-57 údajně páté generace, ale mnozí odborníci ho za tak vyspělý nepovažují. V obou případech navíc letouny existují jenom v omezených počtech, potvrzuje Wikipedia.



