Želví tanky s robustní protidronovou ochranu sice dokáží odolávat i desítkám dronů, ale v praxi se ukazuje, že často daleko nedojedou, a jsou potom k ničemu.
I když mají na bojišti své místo a dokázaly přinést výhodu, shodují se ruské tankové posádky, že improvizované klece k ochraně před drony přetěžují převodovky a způsobují další poruchy, jak se redakci Armádního Zpravodaje podařilo zjistit od tankového historika Andrija Tarasenka, který zveřejnil útržky rozhovoru s nejmenovaným členem ruské tankové posádky.
Obrovské navýšení hmotnosti tanky nezvládají
Konstruktéři si dlouho nevěděli s ochranou proti dronům rady, a zejména Rusové mají v této oblasti opravdu velikou představivost. Za příklad lze uvést prvotní želví tanky, které se objevily až začátkem dubna 2024, uvádí Wikipedia, a sklidily úspěchy. Často se přitom jednalo o improvizace posádek, než vyrazily na bojiště nežli o konstruktéry schválené řešené.
Za příklad poslouží želví tank, na jehož klec byly přidělány obyčejné vlnité plechy. Odolnost mu to zvýšilo, protože na něj obránci museli nasadit několik dronů, ale nestačilo to. Ruští vojáci proto zkusili vytvořit monstrózního „ježka“, na jehož zdolání už padlo letounů dokonce 60, a podle všeho se je rozhodli nasazovat častěji, aby jimi vyčistili cestu pro ostatní obrněnce.
Svým způsobem inovativní a účinné řešení, které má však v praxi zásadní slabiny. Takovýto obrněnec je prakticky nebojeschopný, střílet může maximálně v jednom směru, ale věž neotočí, což by nicméně tak nevadilo, jelikož má sloužit opravdu hlavně k vyčištění cesty. Posádka z něj má nicméně špatný výhled, takže může snadno nějakou hrozbu přehlédnout.
Za největší problém lze ovšem považovat, jak sdělil v rozhovoru ruský tankista, že takto zvýšená hmotnost poškozuje převodovku tanku někdy už po několika kilometrech jízdy. Když přitom vojáci namontují klece přímo na věž, selhávají pohony jejího otáčení a záložní ruční otáčení se stává nemožným. Zejména na bojišti jde potom o neřešitelné problémy.
„Podvozek přežije, ale převodovka ani jednotlivé boční převodovky ne. V jedné společnosti vyrobili klecovou nástavbu z drátů, ale neujelo to ani 10 km, když selhala jedna z bočních převodovek. Zatížení komponent je velmi vysoké a selhávají mnohem rychleji. A pokud namontujete klec na věž místo na korbu, pohony věže se spálí – na ruční otáčení můžete zapomenout,“ upřesnil ruský tankista, který si přál zůstat v anonymitě.
Armádní Zpravodaj je proto názoru, že se mnohé želví, nebo s robustnější ochranou carské tanky, na bojiště ani nedostanou, protože tam prostě nedojedou. Bude proto nezbytné provádět jejich úpravy v těsné blízkosti, případně je co nejblíže dopravit jiným způsobem, například tažením za jinou technikou.


