Ačkoliv nejbližší ruský spojenec odebíral většinu zbraní od Ruska, nový kolový transportér se rozhodl udělat vlastní. Koncepcí se podobá západním.
Ozbrojené síly Běloruska většinou používají techniku z dob Sovětského svazu nebo z Ruska, a jenom některé systémy má domácí nebo odjinud. V oblasti obrněných transportérů se však rozhodly, že už se na svého souseda a spojence spoléhat nebudou, a vyvinuly si vlastní kolový transportér BTR-V2 (též Volat-V2). Redakce Armádního Zpravodaje soudí, že se koncepcí podobá západním transportérům, ale podle všeho nemá příliš vysoký stupeň ochrany.
Běloruský transportér vznikal dlouho
Myšlenka vlastního kolového obrněného transportéru začala v Bělorusku vznikat již zhruba před 17 lety, a cílem bylo vytvořit moderní transportér, který by měl lepší parametry než sovětské nebo ruské alternativy. Projekt, který byl nazván Umka, se však protahoval a byl opakovaně odkládán kvůli nedostatku peněz, uvádí Wikipedia. Nakonec byl transportér BTR-V2 představen v roce 2021 a do výzbroje přijat o 4 roky později. Pravděpodobně proto, že se ruská vozidla ukázala jako žalostná, a navíc Rusko není schopno obrněnou techniku dodávat.
Nové běloruské vozidlo se od klasické sovětské konstrukce odlišuje – už od pohledu vypadá spíše jako moderní západní osmikolový transportér. ArmyRecognition uvádí, že vezený osmičlenný výsadek vystupuje zadem po elektricky ovládané rampě, jejíž absence byla jednou ze slabin sovětských protějšků. Míra ochrany má však splňovat jenom parametr BR-5, což znamená, že odolá maximálně munici ráže 7,62 mm z lehkého kulometu. Armádní Zpravodaj soudí, že to je v současnosti nedostatečné, a ke všemu nemá systém aktivní ochrany.
Ruská výzbroj včetně silných PTŘS
BTR-V2 je vyzbrojený podobně jako sovětské a ruské transportéry, event. BVP. EdrMagazine uvádí, že jeho hlavní zbraní je kanon 2A42 ráže 30 milimetrů, který doplňuje kulomet PKT ráže 7,62 milimetrů a dvojitý odpalovač protitankových střel 3M113 Konkurs. To vše je umístěno v dálkově ovládané věži, a osádka má mít k dispozici též moderní řízení palby.
Transportér má na silnici velice vysokou rychlost, až 110 km/h, a dokáže dokonce plavat; dvojice vodních trysek mu na vodě poskytuje rychlost 10 km/h. K tomu disponuje i systémem automatického dohušťování pneumatik, a dokáže se nouzově pohybovat po silnici i v případě, že je má prostřelené nebo jinak poškozené. Z dostupných informací není jasné, kolik transportérů BTR-V2 je schopné Bělorusko vyprodukovat, ale pokud je bude vyrábět jenom pro své nevelké ozbrojené síly, nepůjde o nějak extrémně vysoké počty.
