Legendární bombardéry B-52 dostanou nové úspornější motory, mají létat 100 let

Bombardéry B-52 vstoupily do služby v 50. letech minulého století. Americké letectvo počítá s tím, že stroje budou ve službě do 50. let století tohoto.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

První bombardéry B-52 vzlétly téměř před 70 lety. A konečně je jisté, že stroje, které zbývají ve službách amerického letectva, dostanou nové a motory. Ty staré konstrukčně vycházející z 50. let minulého století, jsou děsivě neefektivní a jejich provoz je drahý. Nové pohonné jednotky, ale i další chystaná modernizace, má B-52 umožnit zůstat ve službách amerických sil po další desetiletí. Letectvo s nimi rozhodně počítá.

Na letouny je třeba 608 motorů

O tom, že je motory potřeba nahradit, se mluví již minimálně deset let. Ministerstvo obrany nyní konečně podepsalo kontrakt na 608 nových motorů, které budou instalovány do draků letadel ve službě. Výměna pohonných jednotek bude probíhat v Indianopolis a má být hotova v roce 2038. Bude stát kolem 2,6 miliardy dolarů (57 miliard korun). Součástí jsou i náhradní motory a další vybavení.

iZdroj fotografie: Pixabay

Bombardér nyní pohání osm motorů Pratty & Whitney TF33. Musí mít velkou sílu, protože plně naložený B-52 má hmotnost přesahující 200 tun. Tyto motory se již od 80. let nevyrábějí. Letectvo je ale potřebuje opravovat a zachování produkce náhradních dílů je velmi drahé. Každý motor potřebuje generální opravu po 6 tisících odlétaných hodin. Ta letectvo stojí kolem dvou milionů dolarů (44 milionů korun). Motory mají navíc i vysokou spotřebu.

Použijí se komerční motory

Letectvo tak hledalo motory, které by bylo možné zabudovat do stávajících úložišť. Ve výběrovém řízení na dodávku nakonec zvítězily motory Rolls-Royce F130. Jde o vojenské označení běžných komerčních motorů BR700 Rolls-Royce, které používá řada letadel po celém světě. To je pro budoucnost B-52 velká výhoda, protože jsou bez problémů dostupné jak náhradní díly, tak postupy a zařízení na údržbu. A vše za běžné komerční ceny. Není tedy nutné připravovat nějaké drahé vojenské vybavení.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Nové motory nijak nezvýší výkony letounu B-52. Myšleno letadlo nebude rychlejší ani nebude mít větší nosnost. Jeho konstrukce to ani neumožňuje, je optimalizovaná pro současné výkony. Nespornou výhodou ale bude mnohem nižší spotřeba. To B-52 umožní větší dolet nebo sníží nutnost tak často tankovat za letu. U všech 76 letounů v činné službě kromě motorů bude modernizována i avionika a elektronika.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

U amerického letectva B-52 slouží již od roku 1955. Ačkoli jsou k dispozici i jiné modernější letouny, letectvo se ani po tolika letech B-52 nechystá poslat do důchodu. Konstrukce stroje je totiž tak zdařilá, že se dosud nepodařilo najít náhradu, která by dokázala výrazně efektivněji nést tak velké množství nákladu, tedy 32 tun pum, na tak velké vzdálenosti. A je tak robustní, že vydrží službu dlouhá desetiletí. S novými motory má sloužit do roku 2055, tedy rovné století.

Co si myslíte o B-52 vy, existuje nějaký lepší bombardér?

Zdroj: Warhistoryonline

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Zobrazit další články