P-38 Lightning: Ďábel s vidlicovým ocasem děsil japonské piloty na kilometry daleko

Mezi americkými stíhačkami si dvoumotorový Lightning vysloužil řadu zásluh. Vynikal silnou výzbrojí, ale také velmi dlouhým doletem.

i Zdroj fotografie: Uživatel Gianlucafalzon mt / Creative Commons / CC BY-SA
                   

V roce 1937 americké letectvo hledalo stíhací stroj, který by splňoval velmi náročné podmínky. Letoun musel být schopen během šesti minu dosáhnout výšky 20 tisíc stop (6096 metrů). A v této výšce pak létat rychlostí minimálně 580 kilometrů v hodině. Do soutěže se tehdy přihlásil i nováček firma Lockheed. Vyhrála a začala s konstrukcí prototypu XP-38. Letadla se třemi trupy, dvěma motory a dvěma ocasy.

Letoun měl fenomenální dolet

V roce 1940 začalo letectvo dostávat stroje P-38 Lightning, které z něho vycházely. Na svoji dobu stíhačka dosahovala mimořádných výkonů. Maximální rychlost byla až 660 kilometrů v hodině. Do výšky 1000 metrů se dokázala dostat za jednu minutu. A měla hlavně neuvěřitelný dolet 1850 kilometrů. Dolet se dal za pomoci nádrží v pozdějším období ještě prodloužit, což bylo výhodné hlavně v Pacifiku.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Stroj byl i excelentně vyzbrojen a to čtyřmi kulomety .50 a jedním kanonem ráže 20 milimetrů. Výroba letounů byla velmi pomalá, proto musel Lockheed najmout řadu subdodavatelů na výrobu dílů. Nicméně na začátku roku 1942 již válčil. Byl první americkou stíhačkou, která sestřelila letoun Luftwafe. Ale evropské válčiště P-38 moc nesvědčilo. Měl zde problémy s motory a nemohl se obratností často vyrovnat německým stíhačkám. I když Němci letadlu přezdívali dvouocasý ďábel.

Pomsta za Pearl Harbor

Skvělé výkony ale letoun podával s boji s Japonci, kde nad rozsáhlým Tichým oceánem vynikal jeho dolet. Hvězdný okamžik přišel 18. dubna 1943. Americká rozvědka rozluštila zprávu o cestě velitele japonského loďstva Isoroku Jamamota do oblasti Šalamounových ostrovů. Jedině P-38 byly schopné zvládnout tak dlouhou cestu. Vystartovalo jich 16 a letoun se strůjcem útoku na Pearl Harbor se jim podařilo zničit a admirála zabít.

iZdroj fotografie: Uživatel Self / Public Domain
Richard Bong

Na Lightningu létalo nejlepší americké stíhací eso Richard Bong. Nad Pacifikem sestřelil celkem 40 japonských letadel. Za to byl v roce 1944 oceněn Medailí cti. I druhé americké letecké eso Thomas B. McGuire, Jr. dosáhl většiny se svých 38 sestřelů s letounem P-38. Titulem eso se nakonec mohlo pyšnit sedm pilotů těchto stíhaček.

iZdroj fotografie: Tony Hisgett / Creative Commons / CC BY

I když se Američané P-38 v Evropě pokoušeli nasadit jako doprovodný stíhací letoun, příliš se jim vzhledem k výše zmiňovaným problémům nevedlo. Naštěstí v pozdějsí fázi války přišly stíhací letouny P-51 Mustang, které Lightningy z tohoto trápení vysvobodily. Ale P-38 zde velmi úspěšně působil především jako průzkumný letoun vybavený kamerami. Část letadel byla využita i jako noční stíhači.

Líbí se vám podoba třítrupého P-38 Lightning?

Zdroj: Wearethemighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Zobrazit další články