Byl stíhací eso v druhé světové válce. Jeho schopnosti byly neuvěřitelné a jeho úspěchy stejně tak fascinující. Robin Olds se stal vzorem pro mnoho stíhacích letců svojí i dnešní doby.
Robina Oldse proslavily dvě věci, jeho neobyčejné letecké zásluhy a jeho ikonický knírek. Velitel stíhací letky, notorický odmítač pravidel a nejznámější stíhací pilot US Air Force, to byl vše byl pilot, který ve vzduchu terorizoval nepřátele USA od bojišť druhé světové války až po Vietnam. Olds během své kariéry létal v neuvěřitelných 65 týpech letadel, a zaslouženě se tak stal legendou válečné historie Spojených Států a vzorem pro mnoho mladých pilotů.
Brázdil nebesa již od 8 let
Olds se narodil 14. července 1922 v Honolulu na Hawai. Dalo by se říct, že měl úspěch v krvi, protože jeho rodina byla proseta významnými lidmi. Jeho dědeček se účastnil oběšení spiklenců při atentátu na prezidenta USA, Abrahama Lincolna. Další z jeho dávných příbuzných byl plukovníkem, válčícím v americké občanské válce. Sám Robin se od dětství vyznačoval zuřivostí a ambicemi, které projevoval zejména při sportech.
Jeho otec, Robert Olds, sloužil jako letecký instruktor během první světové války a byl členem tzv. bombardovací mafie, protože silně zastával strategické bombardování. Mladý a létáním fascinovaný Robin si létání vyzkoušel již v 8 letech, a nebylo tedy překvapením, když se roku 1940 přihlásil na West Point, a po útoku na Pearl Harbor absolvoval letecký výcvik.
Armádním výcvikem prošel, až na drobné zádrhely na výbornou. Ačkoliv Olds ve škole exceloval, měl nemalé výhrady vůči striktním pravidlům ze strany vedení a nezřídka se za to dostal do při. Jeho problémům také přidalo jeho občasné popíjení alkoholu, za které byl dokonce při studiu degradován. Výcvik však nakonec bez větších problémů dokončil
a byl mu přidělen jeho první letoun, P-38 Lightning.
Stal se pilotním esem už po 3 měsících
Svou první akci zakusil v květnu roku 1944 a již po 3 měsících služby zažil první úspěch. Při se mu při jedné z misí podařilo zlikvidovat dva německé letouny Fw 190. Jelikož se Olds snažil porozumět letounům i po technické stránce, vypomáhal v mezičase kolegům s údržbou letadel. Mimo jiné přišel na to, že při navoskování dosahovali letouny za letu vyšší rychlosti, a od svých kolegů voskování letounu od té doby přímo vyžadoval.
Pouhý týden po svém prvním úspěchu si Old zapsal na konto další 3 zářezy, tentokrát sestřelil dvě nepřátelské Bf 109. Na věhlasu mu přidal i fakt, že během tohoto souboje bojoval s vypnutými motory, jelikož při vzdušné potyčce s nepřáteli téměř vyčerpal palivo. Po souboji se obrátil k návratu na základu a cestou shodou okolností narazil na další Bf 109, kterou rovněž poslal i s jejím pilotem v plamenech k zemi.
Olds, spolu se svou letkou poté přešli k letounům P-51 Mustang. Před dokončením své první mise roku 1944 si Olds vzal dvouměsíční dovolenou, před jejímž začátkem si stihl připsat další sestřel. Roku 1945 se vrátil a 9. února byl povýšen do hodnosti majora. Olds nezáhálel a ještě téhož dne si připsal svůj 7. sestřel. Ještě před koncem války sestřelil mnoho dalších letounů a řadu jich zničil i na zemi. Stal se tak jediným leteckým esem v letounech P-51 a zároveň P-38
Evropu vystřídal za bojiště v Asii
Roku 1953 byl Olds povýšen na plukovníka a kvůli rychlému nabývání hodností se ke své nelibosti nestihl účastnit bojů v Koreji. Nakonec se roku 1966 konečně vrátil do akce, jako pilot ve vietnamské válce. Od dob, kdy začínal létat s P-38 uplynul již nějaký čas, a pokrok šel pochopitelně dopředu. Staré letouny s pístovými motory byly nahrazeny moderními stíhači a v jednom z nich, F-4C Phantom, se Olds ocitl.
Pro Oldse nebyla změna hardwaru žádný problém, a hned ze startu si v novém letounu připsal svůj další sestřel, tentokrát letounu MiG-21. V tomto období začal nosit i svůj proslulý knír, kterým porušoval předpisy a vytáčel své nadřízené, jelikož to při takové práci nepřicházelo v úvahu. Vydobyl si za to však minimálně respekt svých mužů, a jeho udržovaný knírek se tak stal jakýmsi symbolem jeho osoby.
Létání miloval až do konce
Svou kariéru zakončil Olds ve velkém stylu, a to sestřelením dalších 4 MiGů. Během své služby nalétal tisíce hodin, účastnil se neuvěřitelných 259 misí a zapsal si úctyhodných 17 sestřelů. U letectva však zůstal i nadále, a snažil se zlepšovat schopnosti nových amerických letců, Dokonce byl povýšen na brigádního generála, přesto však nepřestal toužit po akci.
Krátce po povýšení se pokusil své nadřízené požádat o degradaci, aby mu byl umožněn návrat do boje. Bohužel se jeho snaha nesetkala s pochopením velení, a žádost mu zamítli. Toto rozhodnutí Oldse přesvědčilo, aby se odebral do zaslouženého důchodu. Robin Olds zemřel roku 2007 ve svých 84 letech na rakovinu prostaty, ale v srdcích všech letců žije do dnes.
Jakých úspěchů by podle vás Olds dosáhl, kdyby mu byl umožněn návrat?