Christopher Cockerell: Vynálezce, který dostal do vzduchu první vznášedlo. Napůl loď a napůl letadlo

Realizace konceptu vznášedla byla běh na dlouhou trať. Zpočátku mu nikdo nevěřil, ale Christopher Cockerell dokázal ostatní přesvědčit a vytvořil unikátní dopravní prostředek.

i Zdroj fotografie: Uživatel Frammy7 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Christopher  Cockerell dokázal i přes počáteční nedůvěru, jak ze strany soukromých firem, tak britské vlády, uvést do pohybu první vznášedlo. Obojživelné plavidlo schopné cestovat po zemi, vodě, bahně, ledu a dalších površích. Vznášedlo sice trpí na své vysoké provozní náklady, přesto našlo uplatnění hlavně v armádě a záchranářství. 

O vynálezci Christopher Cockerellovi

Sir Christopher Sydney Cockerell byl britský inženýr a vynálezce vznášedla. Cockerell se narodil v Cambridge v Anglii. Studoval na Greshamově škole v Norfolku. Poté pokračoval studiem inženýrství na Peterhouse v Cambridge. V mládí vždy kutil a vynalézal, narozdíl od svého otce, který inklinoval k humanitním vědám. V letech 1908 až 1937 byl ředitelem Fitzwilliemova muzea v Cambridgi v Anglii. Kariéru vynálezce zahájil v roce 1937 ve společnosti Macroni, kde patentoval 36 svých vynálezů.

Během druhé světové války pracoval na radarových systémech. Po válce začal pracovat sám na sebe. Jeho velký vynález, vznášedlo, poprvé spatřil světlo světa v roce 1953. Nápad neměl okamžitý úspěch a Cockerell byl nucen prodat osobní majetek, aby mohl financovat svůj výzkum. Soukromé společnosti neměly zájem a armáda projekt zaregistrovala, ale nadále se mu nevěnovala.

Těžké začátky, sladký konec

Přestože první testy byly prováděny na suchu, jejich hlavním cílem bylo dokázat, že tření mezi člunem a vodou lze podstatně snížit, pokud by se „plavidlo“ vznášelo na vzduchovém polštáři. A tak vzniklo “vznášedlo”. Po mnoha zkouškách uspěl Cockerell i se čluny na vodě. Upravené pramice, které používal, měly speciální čerpadlo k příhánění vysokotlakého vzduchu pod a kolem okrajů plavidla. Silná gumová manžeta zadržela většinu vzduchu, čímž vytvořila vztlak. 

On this day in 1959. A hovercraft, the SR.N1, designed by Christopher Cockerell, made its first English Channel crossing from Dover to Calais. The acronym SR.N1 stood for Saunders-Roe Nautical 1.

Zveřejnil(a) On This Day In History dne Úterý 25. července 2017

Patent podal Cockerell v roce 1955. Inženýr se musel  dlouhá léta prokousávat úředním šimlem, dotovat svůj výzkum a realizovat svůj nápad bez větších prostředků. Postupně zvětšoval své zařízení a vylepšoval jeho schopnosti. Orientoval se především na pokusy na vodě a přišly první úspěchy, kdy s mu podařilo přesvědčit státní úřady, aby jeho projekt podpořily.

Představuje se první vznášedlo

Saunders-Roe SR.N1 („Saunders-Roe Nautical 1“) bylo první praktické vznášedlo a koncept Christophera Cockerella. Zkušební let se konal 31. května 1959, kdy se pouhých osm měsíců po zahájení konstrukčních prací podařilo dostat do vzduchu toto sedmitunové plavidlo. Ale teprve 11. června bylo vznášedlo představeno veřejnosti. Uneslo čtyři muže a dosahovalo rychlosti 45 km/h. Dne 25. července 1959 prototyp překročil Lamanšský průliv mezi Calais a Doverem. Plavba trvala dvě hodiny a tři minuty. 

On this day……….. 25th July On this day In 1959, a hovercraft crossed the English Channel for the first time….

Zveřejnil(a) The Royal Signals Museum dne Sobota 25. července 2020

V roce 1961 byl SR.N1 vybaven pružnou manžetou, která výrazně zlepšila efektivní hloubku vzduchového polštáře. Během následujícího roku byl pístový motor doplněn proudovým motorem Bristol-Siddeley Viper III orientovaným dozadu, který zvýšil maximální rychlost plavidla až na 90 kilometrů za hodinu. Cockerellův sen se stal skutečností. 

Jak byste reagovali na místě britské vlády na koncept vznášedla?

Zdroj: SolarNavigator

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Zobrazit další články