Letecký hrdina Třetí říše pomáhal americké armádě se vznikem letounu A-10 Warthog

Německé letecké eso – Hans-Ulrich Rudel během své kariéry zničil 519 tanků, bitevní loď, křižník, torpédoborec, 70 vyloďovacích plavidel a 11 letadel.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

V boji chce mít každý voják kolem sebe pouze schopné kolegy, kteří mu budou krýt záda. Hans-Ulrich Rudel byl jedním z nich. Se svým letounem zajišťoval bezpečnější nebe nad hlavami dalších vojáků Třetí říše. Za svoji kariéru pilota se zúčastnil na 3500 bojových střetů a do kokpitu se stále vracel i po sestřeleních, kterých bylo během 2. světové války 32.  Nevyhnula se mu ani zranění – těch válečných měl pět, a ani jedno mu nezabránilo usednout zpět do letadla a pilotovat ho vstříc novému boji.

Úhlavní nepřítel Sovětského svazu

Hans-Ulrich Rudel bojoval téměř celou svojí kariéru ve druhé světové válce na německé východní frontě proti Sovětům. Když vstoupil do armády, zahájil svoji kariéru jako průzkumný pilot v německém válečném letectvu – Luftwaffe. Ihned, jak to okolnosti dovolily, vstoupil do výcviku střemhlavého bombardování, který absolvoval v roce 1941. Posléze byl převelen k ponorkové bombardovací jednotce Stuka.

iZdroj fotografie: Unsplash

V září 1941 úspěšně potopil sovětskou loď Marat, kterou odstřelil bombou do zásobníku munice. O necelé dva roky později již měl na kontě přes 1000 výletů do boje. Sovětské námořnictvo potrápil i v dubnu 1943 při útoku na sovětské obojživelné přistávací čluny. Se svým letadlem Ju-87 jich, pomocí dvou 37milimetrových kanónů, sestřelil sedmdesát. Za své celkové působení během druhé světové války získal druhé nejvyšší vyznamenání za hrdinství – Rytířský kříž se zlatou dubovou ratolestí, meči a brilianty. Je doposud jeho jediným nositelem.

Tanky byly jeho nejčastější cíl

Rudel zlikvidoval během války 519 tanků. Se svojí taktikou, kdy je zasahoval zezadu, lámal rekordy v počtu jejich zničení (střílel do relativně tenkého pancíře nad motorem tanku). Jeho osobní rekord je likvidace 17 tanků během jednoho dne. Hlavní výhodou jeho taktiky bylo, že se kromě relativně snadného zničení nepřátelského tanku pohyboval směrem k vlastní linii. Tedy v případě sestřelení měl snazší návrat a větší šanci na záchranu. Tento způsob boje ale vyžadoval nízkou letovou výšku a pomalý pohyb vpřed, tedy se z něj stával snazší cíl. Nepřátelskými protiletadlovými střelami byl zasažen a sestřelen 32krát.

iZdroj fotografie: Unsplash

I přes mnoho zranění se vždy vrátil zpět do první linie. Nezastavila ho ani amputace části pravé nohy, která byla nutná poté, co ho zasáhl protiletadlový granát. Letadlo pilotoval i nadále poté, co mu to Hitler výslovně zakázal (chtěl, aby jeho hvězdný pilot přežil válku). Když jeho strana – naštěstí – válku prohrála, odešel do předčasného důchodu. Jeho odbornost ale využilo americké letectvo, které s ním konzultovalo kalibrovanou rychlost (CAS) nově navrhovaného letounu – A-10 Warthog. Až do své smrti v roce 1982 byl zarytým rasistou a také politicky činným.

Zdroj: We Are The Mighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Zobrazit další články