Zastaralé terénní vozy UAZ a Land Rover pošle česká armáda brzy do výslužby. Ministerstvo obrany na konci listopadu podepsalo smlouvu, jejímž předmětem je dodávka offroadů Toyota Hilux. Armáda by jich do konce roku 2024 měla získat hned 800 s tím, že počet dodaných aut lze až o polovinu navýšit, pokud to bude nutné.
Základní charakteristiky Toyoty Hilux jsou:
- Motor: dieselový čtyřválec 1KD-FTV o objemu 3,0 l s výkonem 163 kéní
- Ty převodovky: šestistupňová manuální převodovka RC61
- Rozměry: 534,5 x 185,5 x 181 cm
- Hmotnost: 2 100 kg
Nutnost vzhledem ke členství v NATO
Zdroje blízké generálnímu štábu uvádějí, že modernizace vozového parku armády je nutná proto, aby Česká republika mohla řádně plnit své závazky vůči NATO. Připomeňme, že vstup České republiky a dalších zemí bývalého východního bloku budil ve stálých členech Severoatlantické aliance rozpaky už v devadesátých letech. Armády těchto států byly sice velmi početné, ale zoufale podfinancované a postrádaly zkušenosti, kvalitní výzbroj i jazykové dovednosti velících důstojníků.
Žádná ze zemí bývalého východního bloku, Českou republiku nevyjímaje, zdaleka nesplnila všechny sliby vedení aliance, a to v době před přijetím, ani po udělení řádného členství. I přesto je nezbytně nutné, aby se také česká armáda zhostila role, která jí v rámci paktu náleží, a držela krok s dobou.
Zakázka za 1,6 miliard korun
Přesto tato vojenská zakázka vyvolává také rozpaky. Ministerstvo obrany za auta i se servisem a dalším vybavením zaplatí celkem 1,6 miliardy korun. Tato cena působí poněkud přemrštěně, zejména s ohledem na to, že jde o nebojové servisní vozidlo, které má být využíváno při plnění podpůrných a zabezpečovacích úkolů. Nejde tedy o vozidlo, které by mělo být nasazeno v první linii, k čemuž ostatně ani není Toyota Hilux koncipována.