Americké divoké lasice likvidovaly nad Vietnamem silnou protiletadlovou obranu. Mise byly riskantní, mnozí piloti se nevrátili

Piloti vyzbrojení speciálními raketami se pouštěli do boje s protiletadlovou obranou. Mise byly riskantní, mnoho strojů se nevrátilo.

i Zdroj fotografie: Autor neznámý / Public Domain
                   

Když Sovětský svaz dodal v polovině 60. let do Vietnamu moderní protiletadlové systémy, především SA-2, začaly mít Spojené státy na nebi velký problém. Letectvo stále mělo velkou převahu ve vzduchu, ale kvůli protiletadlové palbě ztrácelo stále více strojů. Bylo třeba s tím něco udělat a pokusit se ji alespoň částečně eliminovat. Tak se zrodily Wild Weasel – divoké lasice, upravené stroje F-105F a G.

Vyzbrojeni speciálními raketami

Původně k boji proti protiletadlové obraně Američané určili letouny F-100 Super Sabre. Ale nedopadlo to dobře, měly veliké ztráty a hlavně nemohly nést dostatečné množství munice. Pak si ale velení vzpomnělo, že kromě klasických stíhacích bombardérů F-105 má i dvoumístné cvičné verze. Ty byly urychleně upraveny, vybaveny detekčními systémy a vyzbrojeny první protiradarovou střelou AGM-45 Shrike.

iZdroj fotografie: Public Domain
AGM-45 Shrike

Taktika boje byla v podstatě stejná jako u F-100. Letoun upravený do verze Wild Weasel letěl vpředu jako jakási návnada, která slídí po kořisti. Tou byly radary a odpalovací systémy protiletadlových raket. V okamžiku, kdy je zaznamenal, se pokusil radar zničit za pomoci svojí protiradarové rakety. Přivolal skupinu klasicky vyzbrojených bombardérů a s jejich pomocí si to zkusil vyřídit s co největším počtem odpalovacích stanovišť.

iZdroj fotografie: Public Domain
F-105G

Později byly letouny modernizovány do verze F-105G, která dostala třeba nové radary. Instalované měly i rušící zařizení. Kromě toho se na řadě strojů objevily závěsníky pro rakety AGM-78 Standard ARM, které ještě zvyšovaly šance na boj proti radarovým stanovištím. Taktika se měnila a letouny Wild Weasel bojovaly s protiletadlovými bateriemi celou dobu operace. V podstatě jako první vletěly do prostoru bombardování a jako poslední ho opouštěly. Často tu trávily i několik hodin.

Piloti s Medailí cti

Mise byly opravdu nebezpečné a piloti letounů museli být nejen velmi schopní, ale také tak trochu blázni. Hned dva z pilotů také dostali za své činy Medaili cti. Prvním z nich byl major Merlyn Dethlefsen za misi 10. března 1967. Za to že se opakovaně vrhal proti protiletadlové obraně, i když ji střežily vietnamské MiG-21. Jeho letoun byl při souboji s nimi poškozen.

iZdroj fotografie: Autor neznámý / Public Domain
Merlyn Dethlefsen dostává Medaili cti

Druhou pak podplukovník Leo Thorsness za své činy z 19. dubna 1967. Úspěšně tehdy bojoval a sestřelil MiG-17, které je napadly. Z mise se vrátil v podstatě s vyschlými nádržemi. Část pilotů lasic za své činy ale zaplatila oběť nejvyšší. V pozdějších letech nakonec byly letouny z těchto riskantních letů staženy a nahradily je modernějšími a výkonnějšími F-4 Phantom.

Zdroj: Wearethemighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Zobrazit další články