Americké divoké lasice likvidovaly nad Vietnamem silnou protiletadlovou obranu. Mise byly riskantní, mnozí piloti se nevrátili

Piloti vyzbrojení speciálními raketami se pouštěli do boje s protiletadlovou obranou. Mise byly riskantní, mnoho strojů se nevrátilo.

i Zdroj fotografie: Autor neznámý / Public Domain
                   

Když Sovětský svaz dodal v polovině 60. let do Vietnamu moderní protiletadlové systémy, především SA-2, začaly mít Spojené státy na nebi velký problém. Letectvo stále mělo velkou převahu ve vzduchu, ale kvůli protiletadlové palbě ztrácelo stále více strojů. Bylo třeba s tím něco udělat a pokusit se ji alespoň částečně eliminovat. Tak se zrodily Wild Weasel – divoké lasice, upravené stroje F-105F a G.

Vyzbrojeni speciálními raketami

Původně k boji proti protiletadlové obraně Američané určili letouny F-100 Super Sabre. Ale nedopadlo to dobře, měly veliké ztráty a hlavně nemohly nést dostatečné množství munice. Pak si ale velení vzpomnělo, že kromě klasických stíhacích bombardérů F-105 má i dvoumístné cvičné verze. Ty byly urychleně upraveny, vybaveny detekčními systémy a vyzbrojeny první protiradarovou střelou AGM-45 Shrike.

iZdroj fotografie: Public Domain
AGM-45 Shrike

Taktika boje byla v podstatě stejná jako u F-100. Letoun upravený do verze Wild Weasel letěl vpředu jako jakási návnada, která slídí po kořisti. Tou byly radary a odpalovací systémy protiletadlových raket. V okamžiku, kdy je zaznamenal, se pokusil radar zničit za pomoci svojí protiradarové rakety. Přivolal skupinu klasicky vyzbrojených bombardérů a s jejich pomocí si to zkusil vyřídit s co největším počtem odpalovacích stanovišť.

iZdroj fotografie: Public Domain
F-105G

Později byly letouny modernizovány do verze F-105G, která dostala třeba nové radary. Instalované měly i rušící zařizení. Kromě toho se na řadě strojů objevily závěsníky pro rakety AGM-78 Standard ARM, které ještě zvyšovaly šance na boj proti radarovým stanovištím. Taktika se měnila a letouny Wild Weasel bojovaly s protiletadlovými bateriemi celou dobu operace. V podstatě jako první vletěly do prostoru bombardování a jako poslední ho opouštěly. Často tu trávily i několik hodin.

Piloti s Medailí cti

Mise byly opravdu nebezpečné a piloti letounů museli být nejen velmi schopní, ale také tak trochu blázni. Hned dva z pilotů také dostali za své činy Medaili cti. Prvním z nich byl major Merlyn Dethlefsen za misi 10. března 1967. Za to že se opakovaně vrhal proti protiletadlové obraně, i když ji střežily vietnamské MiG-21. Jeho letoun byl při souboji s nimi poškozen.

iZdroj fotografie: Autor neznámý / Public Domain
Merlyn Dethlefsen dostává Medaili cti

Druhou pak podplukovník Leo Thorsness za své činy z 19. dubna 1967. Úspěšně tehdy bojoval a sestřelil MiG-17, které je napadly. Z mise se vrátil v podstatě s vyschlými nádržemi. Část pilotů lasic za své činy ale zaplatila oběť nejvyšší. V pozdějších letech nakonec byly letouny z těchto riskantních letů staženy a nahradily je modernějšími a výkonnějšími F-4 Phantom.

Zdroj: Wearethemighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Ukrajina dostane velkou pomoc. Nově dodané tanky budou něčím výjimečné
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Výhody platební brány pays proti konkurenci
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Snižuje riziko rakoviny kůže, je šetrná k srdci a zlepšuje zrak: Proč pravidelně jíst mrkev
adbz.cz
adbz.cz
Microgreens: Zásobárnu vitamínů si snadno vypěstujete doma