Vyvíjené české autonomní vozidlo TAROS pod záštitou ministerstva má obrovskou budoucnost a již ho testovali vojáci AČR

Robotická vozidla s mnoha funkcemi mohou v ozbrojených silách vykonávat spoustu důležitých úkolů. Svou konstrukci má i Česká republika.

Vozidlo TAROS může nést kulomet i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
                   

Mezi zbraně budoucnosti patří pozemní drony známé také jako autonomní robotická vozidla, s nimiž je počítáno jako s pomocníky pěchoty, ale i v dalších situacích. Vojákům budou pomáhat s převozem zásob či raněných, a vybavena mohou být i bojovými a průzkumnými moduly. Do vývoje se pustilo v posledních letech mnoho firem včetně těch českých. Jedním z tuzemských vozidel je robot nazývaný TAROS, s nímž už mají zkušenosti i čeští vojáci.

TAROS již ve čtyřech generacích

Vozidlo TAROS je konstrukce vyvinutá státním podnikem VOP CZ spadajícím pod Ministerstvo obrany ČR. Firma na svých stránkách uvádí, že disponuje pokročilými autonomními funkcemi řízení a navádění, které mu umožňují nepřetržitý provoz a nasazení ve složitých a rizikových prostředích. Opatřit ho navíc lze různými nástavbami, dostupné fotografie ukazují vozidlo osazené třeba kulometem nebo jakýmsi košem k převážení materiálu.

Vozidlo TAROS s košem na náklad iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
Vozidlo TAROS s košem na náklad

Přesné parametry vozidla společnost nezveřejnila, ale rychlost má být až 20 km/h. Ministerstvo pak ve své tiskové zprávě uvedlo, že 102. průzkumný prapor používal třetí generaci vozidla TAROS s nosností 320 kg, kdežto čtvrtá generace už má mít nosnost 1 tunu. Disponovat má i pasivním chlazením elektromotoru, z čehož lze odvodit typ pohonu a skutečnost, že by konstrukce měla být obtížněji zachytitelná například prostřednictvím termovize.

TAROS používá kolový podvozek

Autonomní robotická vozidla začali konstruktéři vyvíjet již na začátku 20. století, uvádí Wikipedia, ale jejich masivní rozvoj umožnily technologie až v posledních letech. Existují v různých velikostech a jsou většinou opatřena pásy nebo koly, což je příklad i české konstrukce. Z existujících protějšků by se dala přirovnat třeba k jihokorejskému robotickému bojovému vozidlu Arion-SMET, které má nosnost 550 kilogramů a rovněž ho lze vyzbrojit.

Švédské bojové vozidlo pěchoty CV-90

AČR zná konečnou podobu svých nových BVP CV90 MkIV: významně přispějí i české firmy, na rozdíl od Gripenů jsou švédský úspěch

Vozidla, jakým je TAROS, mohou mít velikou budoucnost, s jejich schopnosti budou pochopitelně záležet i na vybavení. Kromě výše zmíněné bojové či přepravní funkce mohou sloužit jako platforma pro strážení nějakých významných cílů, vykonávat průzkumné úkoly a pomáhat s likvidací min. Využití však mohou najít uplatnění i v civilní oblasti, třeba jako pomocník složek Integrovaného záchranného systému, pomáhat v zemědělství či při nějakých katastrofách.

Vývoj autonomního vojenského vozidla

Vývoj autonomního vojenského vozidla. Ochránit životy vojáků – to je cíl zařízení Taros. Vyvíjí ho vojenský opravárenský podnik z Šenova u Nového Jičína. Sloužit by mohl jako ostraha objektů nebo při transportu materiálu a munice. Armáda už jich několik využívá. Vozidlo je řízeno umělou inteligencí, může ho ovládat i operátor, jede rychlostí skoro 20 km/h, uveze tunu materiálu, a dokáže dávat i palebnou podporu.

Zveřejnil(a) Události Ostrava dne Pátek 7. června 2024

Robotické vozidlo TAROS

Jak hodnotíte snahu vyvinout české vojenské robotické vozidlo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články