Německý Ho 229: Letadlo, které předběhlo dobu, ale k jeho sériové výrobě nikdy nedošlo

Nejznámějším letadlem samokřídlem je americký bombardér B2, který má řadu unikátních vlastností. Jeho předchůdce vznikal již za druhé světové války.

i Zdroj fotografie: Uživatel Michael.katzmann / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Nacistické Německo dokázalo vyrobit řadu skvělých letadel, která ve své době byla určitě nejlepší na světě. Zasloužila se o to konstrukce proudového motoru, kterou Němci zdokonalili a využili v akci. Výsledkem byla stíhačka Me 262 a bombardér Ar 234. Spojenci žádné podobné letouny prostě neměli. Přesto se jednalo k relativně konvenční stroje. Zato Ho 229 byl futuristický, že teprve po letech bylo možné ho ocenit.

Bratři zkoumali samokřídlo

Jednalo se totiž o létající samokřídlo. Skutečného předchůdce letounů jakým byly a jsou F-117 nebo B-2. Jeho autorem byli bratři Hortenové. Ti se začali problematice samokřídla věnovat již před válkou, když se snažili o konstrukci kluzáku na tomto principu. Samokřídlo totiž umožňovalo vytvořit letoun s nejnižší hmotností. V roce 1941 měli kluzák, který se nazýval Horten H.IV.

iZdroj fotografie: Uživatel Senjūkaishi / Creative Commons / CC0

Vše se změnilo, když v roce 1943 Luftwafe začala hledat letoun, který by byl schopen unést jeden tisíc kilogramů bomb na vzdálenost jeden tisíc kilometrů. Stroj měl dosahovat vysoké rychlosti tisíc kilometrů v hodině, aby byl v bezpečí před tehdejšími stíhačkami. Bratři letectvo přesvědčili o své vizi. Měli i podporu Hermanna Göringa. Přidali navíc dva kanóny ráže 30 milimetrů, aby letoun mohl sloužit i jako stíhačka.

Rychlá stroj s dobrými výsledky

Bylo jasné, že jejich letadlo bude muset být poháněno proudovými motory, které v té době Německo mělo k dispozici. Museli zvolit Jumo 004B, tedy stejný motor, jaký poháněl i Me 262. Prototyp s označením V2 měli hotový v prosinci 1944. Při zkouškách dosahoval pozoruhodných výkonů. Jeho maximální rychlost byla 970 kilometrů v hodině, jen málo pod požadovanou hodnotou. Letoun si dobře vedl i v simulovaném souboji s Me 262.

iZdroj fotografie: Uživatel Michael Katzmann / Creative Commons / CC BY-SA

Ovšem 18. února se zkušební let nepovedl. U jednoho z motorů letounu se vyskytla za letu závada. Pilot Erwin Ziller se ho pokoušel zachránit, ale marně. Sám byl těžce raněn a později zemřel. Bratři Hortenové usilovně pracovali na dalších šesti prototypech. Letadlo bylo dokonce zařazeno do programu německých zázračných zbraní. Ale ani to nestačilo k dokončení, rozpracované stroje po obsazení továrny získali Američané.

Ti si byli vědomi, že němečtí konstruktéři odváděli vynikající práci a snažili se o samokřídle získat informace. Z velké části dokončený prototyp V3 odvezli do USA, kde se jeho průzkumem zabývali inženýři ve společnosti Northrop. Některé plány byly zničené, aby nepadly do rukou Sovětského svazu. V současnosti je nedokončený prototyp k vidění v National Air and Space Museum ve Washingtonu.

Mohl Ho 229 znamenat zlom v letectví, pokud by byl hotov o rok dříve?

Zdroj: Hotcars

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Zobrazit další články