Italští vojáci byli v roce 1943 tak demoralizovaní, že byli připraveni se okamžitě vzdát spojencům. Uvědomovali si, že válku prohráli a chtěli žít.
Když pilot královského letectva Sydney Cohen v roce 1943 musel nouzově se svým letadlem přistát na ostrově Lampedusa, čekal, že bude bojovat a s posádkou se ocitne v zajetí. Ostrov byl stále v držení italských vojáků, s nimiž byla Velké Británie ve válce. Jaké bylo jeho překvapení, když místo vzetí do zajetí, které najisto očekával, se mu do jeho rukou vzdal s celou ostrovní posádkou čítající přes 4000 vojáků, samotný velitel Italů.
Letoun vypověděl službu
Cohen byl pilotem starého britského dvouplošníku Fairey Swordfish, přezdívaného „Stringbag“, česky síťovka, které používalo britské námořnictvo na svých letadlových lodích k torpédovým útokům a průzkumným letům ve Středomoří od poloviny 30.let. Stoj byl za války již velmi zastaralý, i když bojově velice úspěšný.
A Fairey Swordfish
Zveřejnil(a) WWII Aircraft dne Úterý 7. února 2017
Ovšem v roce 1943 pilot se dvěma dalšími členy posádky s ním byli jen na hlídkové misi v oblasti ostrova Lampedusa ve Středozemním moři. Měli za úkol pátrat po nepříteli a případně i po sestřelených vlastních pilotech či posádkách vlastních zničených plavidel v dané oblasti, aby jim přivolali pomoc. Jenže motor Bristol Pegasus III jejich letounu začal vypovídat službu a tak zamířili k nejbližší pevnině. Nebyla to ale Malta, ze které odstartovali.
Ocitli se nad ostrovem Lampedusa, který byl v té době v rukou nepřítele. Na ostrově bylo letiště a Cohen zamířil sem. Očekával, že se ocitne v zajetí. Když přistál, viděl, že letiště je silně poškozené bombardováním, kolem bylo mnoho ohořelých trosek letadel. K jeho letounu se blížil dav nepřátelských vojáků. Byli to Italové, žádní Němci tu nebyli. Mávali bílými prostěradly. Měli dost spojeneckého bombardování a toužili po jediném. Vzdát se.
Dostal slib velitele ostrova
Bylo zde 4 300 vojáků. Vzali ho k veliteli ostrova. Při návštěvě začalo další bombardování. Cohen viděl, že Italové opravdu nemyslí na nic jiného, než své trápení skončit. „Požádali mě, abych se vrátil na Maltu a informoval úřady o jejich nabídce kapitulovat. Dali mi kus papíru s podpisem,“ popsal své zážitky.
Po provizorní opravě dostal svůj stroj do letuschopného stavu, dotankoval a odletěl na spojenecké velitelství v Tunisu, kde o kapitulaci Italů informoval. Není třeba zdůrazňovat, že překvapené velitelství okamžitě kapitulaci převzalo a ostrov pro Spojence zajistilo.
Sydney Cohen
Warrant Officer
Service number 1383528
Died 27 Aug 1946
Commemorated on Alamein Memorial
Age 27Image…
Zveřejnil(a) The Royal Air Force Museum, Cosford dne Sobota 12. června 2021
Zprávy o neuvěřitelné kapitulaci se okamžitě rozkřikly. Psaly o nich noviny ve většině spojeneckých zemích. Na základě příběhu Cohena dokonce vznikl muzikál, který ho líčil jako krátkodobého krále ostrova. Chystalo se i natáčení filmu v Hollywoodu. Samotný osud Cohena tak šťastný není. Válku přežil, ale v srpnu 1946 jeho letadlo havarovalo někde v kanílu La Manche u Doveru. Trosky ani pilotovo tělo se nikdy nenašly.
Které příběhy o nečekané kapitulaci ještě znáte?