Willys MB byl výsledkem spolupráce několika společností. Ty spojily nejlepší zkušenosti a postavily vozidlo, které našlo široké uplatnění ve válce, ale i po ní.
Jeep vyráběl celou řadu různých věcí a strojů. Byl známý svou kvalitou. Generál George Marshall nazval tento model jako největší příspěvek Ameriky k moderní válce. Eisenhower o něm řekl, že je jedním ze čtyř nejdůležitějších vozů pro válečné úsilí. Jeho vzhled byl tak ikonický, že přední maska se doslova stala logem výrobce Jeep. Ikdyž tento vůz nebyl první svého druhu, jako jediný byl vyroben v takovém měřítku a kvalitě.
Jak vznikl Willys MB
Jeep byl představen v roce 1940, zatímco celá společnost se rozjela až po válce. Tento vůz byl tedy výsledkem spolupráce čtyř společností (Bantam, Ford, Spicer a Willys Overland). Jednotlivé společnosti daly do projektu to nejlepší, co mohly. Willys měl nejsilnější motor, Ford měl velmi dobré řemeslné zpracování a byl vybaven plochou kapotou a blatníky, což bylo považováno za užitečné vylepšení. Bantam byl zase nejlehčí a nejúspornější. Kombinací toho všeho vznikl právě tento Jeep, který nesl název Willys MB.
Technické parametry Jeepu
Villys MB nebyl jako dnešní automobily. Právě naopak. Má pohon na všechny čtyři kola a výkon 60 koní. Byl schopen dosahovat maximální rychlosti okolo 105 km/h a dojezd měl 483 km. Jeho relativně nízká hmotnost v kombinaci se zážehovým vodou chlazeným čtyřválcem měla za následek nízkou spotřebu paliva. Už v té době byl Jeep vybaven hydraulickými brzdami, které byly hodně účinné. Jeho velkou výhodou bylo, že byl velmi dobře ovladatelný. Na druhou stranu to nebyla nejpohodlnější jízda na světě, ale i přes to měl velmi dobré hodnocení.
Hodil se pro každou příležitost
Jeep byl používán téměř na všechno. Sloužil jako taková náhrada za koně. Tahal se s ním náklad, pokládal se s ním telegrafní kabel, sloužil pro záchranné práce a často se používal jako dopravní prostředek pro výkonné pracovníky. Své využití našel jako sanitka v první linii, která byla vybavena čtyřmi nosítky. Některé vozidla byly dokonce technicky upraveny tak, aby mohly zastávat práci na kolejích, jako například tahat dřevo a další náklady.
Kulomet nebo ocelová tyč na nárazníku
Džíp byl často vybaven naostřenou ocelovou tyčí na předním nárazníku. Ta sloužila k proříznutí ocelového drátu, který Wehrmacht navlékl mezi stromy, aby zneškodnil nic netušící řidiče vozidla bez střechy. Ke konci války mohly být vybaveny bezzákluzovými puškami nebo více raketovými systémy, což jim poskytlo do určité míry protitankové nebo dělostřelecké schopnosti. Jeho nejznámější rolí byl ozbrojený průzkum. Jeepy z 2. světové války obvykle vybaveny jedním těžkým kulometem Browning M2, což stačilo ke zneškodnění všeho, co nebylo dostatečně obrněné.
Využití po válce
Po skončení války zůstalo mnoho Jeepů, které neměly využití. Následně byly přestavěny na vozidla se střechou, zadními sedadly, a později se prodloužil rozvor, což z nich udělalo Jeepy uzpůsobené pro veřejnou dopravu. Řada automobilů, které vznikly po válce, byly inspirované právě Jeepem, který se osvědčil už několik let předtím.