Sovětský svaz potřeboval odpovědět na americké ponorky s balistickými raketami, postavil proto největší ponorky na světě. Jedna je stále v aktivní službě.
Když Američané začali v 70. letech s konstrukcí jaderných ponorek třídy Ohio, které měly být vybaveny balistickými raketami s jadernými hlavicemi, musel Sovětský svaz reagovat. Jeho odpovědí byla obří ponorka třídy Tajfun, která měla dvojnásobný výtlak než její americké protějšky. Dodnes tyto kolosy existují, jeden je v aktivní službě v ruském námořnictvu.
Až 200 jaderných hlavic
Sovětský svaz samozřejmě ponorky s raketami měl, ale ty měly jen dolet kolem dvou tisíc kilometrů. Protože Američané stavěli ponorky s balistickými raketami s dlouhým doletem, museli Sověti reagovat. Vyvinuli rakety R-39 Rif. V ponorce Projet 941 Akula, jak byla v SSSR označovaná, jich mělo být 20. A každá až s 10 hlavicemi. Tedy až 200 na jedno plavidlo. Rakety byly větší než americké Trident, proto byly nutné i větší ponorky.
Stavba první byla zahájena v roce 1973, do služby vstoupila o osm let později. Byl to úctyhodný stroj dlouhý 170 a široký 23 metrů. Poháněly ho dva jaderné reaktory a mohl pod hladinou dosahovat rychlosti 27 uzlů. Posádku ponorky tvořilo až 160 námořníků. Měla operovat pod ledem v Arktidě. Zásoby jí stačily až na čtyři měsíce. Disponovala i vyztuženou věží, aby dokázala prorazit led na hladině.
Příliš drahý provoz
Sověti postavili celkem šest ponorek třídy Tajfun. Jejich provoz byl finančně velmi náročný, proto byl po rozpadu Sovětského svazu výrazně omezen. V devadesátých letech pak byla tři plavidla sešrotována a to dokonce s finanční podporou z USA. Dvě ponorky skončily v rezervě, poslední nesoucí název Dmitrij Donskoj je stále v aktivní službě. Rakety R-39 nahradily modernější RSM-56 Bulava.
Ruské námořnictvo uvažovalo, že by ponorky třídy Tajfun modernizovalo. Například by mohly nést řízené střely nebo být upravené pro kladení min. Ukázalo se, že modernizace by byla drahá. Místo úpravy jednoho Tajfunu bylo možné postavit dvě nové ponorky Projekt 955 Borej, které je nahradily. Ponorka typu Tajfun se dostala i do známého filmu se Seanem Connerym Hon na ponorku. Zde bylo plavidlo Rudý říjen vybaveno neexistujícím stealth pohonem.