Československé auto, které zabilo více německých generálů než všechny bojové akce druhé světové války

Československý automobil Tatra 87 se stal během druhé světové války osudným hned několika německým generálům.

tatra-87-3 i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Když v roce 1937 uvedla Tatra na trh s osobními vozy svůj model 87, vyvolalo to opravdový rozruch. Na svoji dobu měla Tatra 87 jedinečný futuristický vzhled plynoucí z jejích aerodynamických tvarů a obdivuhodné technické parametry. A to především maximální rychlost 160 km/h a relativně nízkou spotřebu. Není divu, že si Tatru oblíbili i vysocí němečtí důstojníci. A řada z nich na to doplatila.

Zázrak jménem Tatra 87 a příchod válečných let

Tatra 87 spatřila světlo světa v roce 1936, o rok později byla představena veřejnosti a v roce 1938 se rozběhla sériová výroba. To se již však nad Československem stahovala mračna, došlo k podpisu Mnichovské dohody a země ztratila část svého území. V březnu 1939 nacistické Německo dokonalo zničení Československa a absorbovalo i jeho průmysl, včetně toho automobilového.

iZdroj fotografie: Oliver Kurmis / Creative Commons / CC BY-SA

Výroba Tatry 87 nejenže pokračovala, ale auto se stalo oblíbeným vozidlem vysokých německých důstojníků. Důvodů bylo několik. Svoji roli hrál samozřejmě neotřelý design, fakt, že vozidlo bylo už ze své podstaty spíše luxusní, a samozřejmě i vysoká rychlost, díky níž se jim po německé dálniční síti dobře cestovalo. I Tatra 87 ale měla své mouchy.

Tatra 87: česká pomsta

Jednou z legend, které se k Tatře 87 vážou, je ta, podle níž v ní zemřelo více německých generálů, než kolik jich padlo na frontách 2. světové války v boji. To je samozřejmě poněkud (resp. opravdu hodně) nadnesené. Ve druhé světové válce padlo přímo v boji přes 200 generálů Wermachtu a další pravděpodobně patřili k jiným ozbrojeným složkám. Tolik jich v Tatře 87 rozhodně nezahynulo.

iZdroj fotografie: Pixabay

Je nicméně pravdou, že když se v roce 1939 po obsazení zbytku Československa otevřela německé vojenské elitě cesta k Tatře 87, vysocí důstojníci toho rádi využili (Tatru v průběhu války používal např. Erwin Rommel). Stejně tak je pravdou, že ve vysokých rychlostech nebylo auto příliš dobře ovladatelné a havárií bylo poměrně dost. A to i proto, že řidiči nebyli na parametry Tatry zvyklí, ale současně jejích schopností rádi využívali. Již v prvním týdnu po obsazení Československa tak zahynulo při dopravních nehodách na 7 německých důstojníků.

Tatra 87 po válce

Tatra 87 se vyráběla až do roku 1950. Často ji využívali komunističtí straničtí pohlaváři a v neposlední řadě s ní Hanzelka se Zikmundem procestovali velkou část světa. V šedesátých letech potom soudy uznaly nárok Tatry na odškodnění za to, že Ferdinand Porsche se „osmasedmdsátkou“ nechal inspirovat při návrhu designu svého „Brouka“.

Tatru 87 vlastní v současné době třeba populární americký moderátor Jay Leno. Právě on výrok o tom, že Tatra zabila „více německých generálů než akce“, široce zpopularizoval.

Zdroj: WeAreTheMighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Zobrazit další články