Rusko zveřejnilo dokument o testu legendární Car-bomby: Ničivé pumy s energií přibližně 50 megatun TNT

Letoun Tupolev Tu-95V shazoval bombu z výšky kolem 10,5 kilometru. Aby se bombardér stihl dostat do bezpečné vzdálenosti, byl pád pumy zpomalen obřím padákem.

i Zdroj fotografie: Autor neznámý
                   

V roce 1961 byla otestována jaderná bomba RDS-220, známá také jako Car-bomba. Videozáznam výbuchu této dosud nejničivější jaderné bomby byl odtajněn v loňském roce ku příležitosti 75. výročí od založení ruského jaderného průmyslu. Video zveřejnil ruský státní podnik Rosatom, který se zaměřuje na jadernou energetiku. Samotný vývoj Car-bomby započal již v roce 1954. Tedy během studené války, kdy obě válčící strany rapidně rozšiřovaly svůj zbraňový arzenál a aktivně se předháněly v jaderném programu.

Výbuch přerušil veškerou rádiovou komunikaci

Car-bomba dosahovala délky přes 8 metrů, přičemž v průměru měla více než 2 metry. Jednalo se o třístupňovou termonukleární pumu, jejíž energie byla odhadnuta na 50 megatun TNT. Což je téměř 1 500násobek energie obou atomových bomb svržených na Hirošimu a Nagasaki dohromady. 

Původní plán přitom předpokládal energii přes 100 megatun TNT, od čehož bylo nakonec upuštěno, neboť následky výbuchu takto silné bomby by byly skutečně tragické. Pro přepravu bomby byl využíván sovětský strategický bombardér Tu-95V. Vzhledem k enormní velikosti pumy však musely být z letounu odstraněny některé palivové nádrže, včetně dalších méně důležitých komponentů. 

On this day in 1961, the Soviet Union tested the Tsar Bomba. To this day, it remains the most powerful nuclear weapon ever detonated.

Zveřejnil(a) The Moscow Times dne Sobota 29. října 2016

Test samotný proběhl v severním cípu Ruska, přesněji na řídce osídleném a velice odlehlém ostrově v Severním ledovém oceánu. Bomba explodovala dne 30. října roku 1961 ve výšce čtyř kilometrů nad mořem. V okamžiku výbuchu byl bombardér, z nějž byla puma shozena, vzdálen přes 120 kilometrů od epicentra. I přes to ho však zasáhla tlaková vlna. Letoun se v důsledku tlakové vlny převrátil, pilot ho ovšem dokázal opět stabilizovat a nakonec i bezpečně přistál.  

Výbuch byl tak silný, že vytvořil ohnivou kouli o průměru 8 kilometrů a obrovský hřibovitý mrak vystoupal do výšky 68 kilometrů. To je, pro lepší představu, asi 8 Everestů na sobě. Všechny budovy v okruhu 55 km od výbuchu byly srovnány se zemí a výbuch byl viditelný na tisíce kilometrů daleko.

V domech do vzdálenosti 900 km od epicentra se roztříštily okenní tabule, přičemž některé budovy přišly rovněž o střechy. Tlakovou vlnu znatelně pocítili i obyvatelé v Norsku a Finsku. A aby toho nebylo málo, zaznamenáno bylo dokonce i mírné vychýlení zemské osy.  

Uhodnete, proč byl při vývoji nahrazen uran v bombě olovem?

Zdroj: TechInsider

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Volby dopadly pro Fialu katastrofálně. Babiš situace určitě využije
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
4 z 5 lidí nejsou schopni najít na obrázku lva. Na první pohled pouze vizuální test si žádá i logické myšlení
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Nepříjemné důsledky chození do postele s mokrými vlasy. Dost možná to stojí za svěděním i lupy
adbz.cz
adbz.cz
Je mu 93 let a nikdy neopustil Černobyl. „Ostatní zemřeli na strach a úzkost. Na svém životě jsem nic měnit nemusel.“