USS Constitution byla metlou pro anglické lodě. Nyní je druhou nejstarší vojenskou lodí v činné službě

Některá plavidla se zapsala do historie tak moc, že je jejich země nemohly dát sešrotovat. Nyní jsou národní pýchou a lákají tisíce fanoušků.

i Zdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
i Zdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
i Zdroj fotografie: Yuhan Zhang / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Uživatel NewtonCourt / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
i Zdroj fotografie: Arthur C. Haskell / Public Domain
i Zdroj fotografie: Anton Otto Fischer / Public Domain
i Zdroj fotografie: Detroit Publishing Company / Public Domain
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Nejproslulejší plachetnicí světa, a nejstarší vojenskou lodí v činné službě vůbec, je HMS Victory, na které vedl admirál Horatio Nelson britskou flotilu do bitvy u Trafalgaru. Avšak i Američané mají podobně proslulé plavidlo, které je jen o něco málo mladší. Na rozdíl od Victory je i plavbyschopné, jde o fregatu USS Constitution. Proslavila se hlavně na začátku 19. století, kdy její posádka dokázala porazit několik britských plavidel.

Fregaty vytvořily základ U.S. Navy

Po vzniku Spojených států v roce 1776 bylo jejich vládě jasné, že bude potřebovat námořní loďstvo. Hlavní síla námořnictva tehdy spočívala na řadových bitevních lodích, které byly nesmírně nákladné. V té době si je však Spojené státy nemohly dovolit, a tak vsadily na fregaty. Menší, rychlé, ale také silně vyzbrojené lodě. Vláda se obrátila na konstruktéra Joshuu Humphreyse, aby u něho objednala šest těchto lodí, jež měly tvořit základ rodícího se námořnictva

iZdroj fotografie: Yuhan Zhang / Creative Commons / CC BY-SA

Aby se vyrovnaly těm britským, udělal je Humphreys o něco větší. Skloubil do nich všechny poznatky evropských loďařů. Obvykle fregaty mívaly 32 až 38 děl, ty americké oficiálně 44, ale počet děl mohl být navýšený. Třeba Constitution jich běžně vozila 52. Byla tedy vyzbrojená silněji, než britské lodě stejného typu, a zároveň dost rychlá na to, aby se mohla držet mimo dostřel řadových lodí. Měřila 62 metrů a posádku tvořilo 450 mužů.

iZdroj fotografie: Arthur C. Haskell / Public Domain

Constitution byla spuštěna na vodu v roce 1797, a mohla se tak zapojit do nevyhlášené kvaziválky s Francií, především proti francouzským pirátům – korzárům, ale nakonec se žádné bitvy neúčastnila.

V dalších letech čekala posádku výprava do Středomoří. Zde se účastnila operací proti takzvaným berberským státům na severu Afriky, které provozovaly pirátství ve Středozemním moři v takovém rozsahu, že tehdy prakticky znemožnily jakoukoli obchodní lodní dopravu v tomto regionu. Ale její hvězda zazářila v roce 1812. Tehdy vypukl tříletý britsko-americký konflikt.

Slavné potopení britské fregaty

Dne 19. srpna 1812 Constitution potkala britskou fregatu HMS Guerriere , původně francouzské plavidlo, které Britové předtím zajali a zařadili do svých služeb. Tehdejší kapitán americké fregaty, Isaac Hull, svoji posádku ale dokázal skvěle vycvičit a připravit k boji. Britové americké loďstvo velmi podceňovali, proto byli překvapeni americkými bojovými schopnostmi.

Při samotném střetu dokonce zjistili, že na větší vzdálenost se mnohé jejich dělové koule od kvalitně postaveného trupu dřevěné americké fregaty prostě odrážejí. Tak Constitution získala přezdívku Old Ironsides. Britskou fregatu nakonec zapálila a posádku zajala.

iZdroj fotografie: Anton Otto Fischer / Public Domain

To vyneslo lodi velikou slávu. Později, již pod jiným kapitánem, porazila britskou fregatu Java a několik dalších vojenských plavidel. Následně se účastnila mnoha úkolů, v letech 1844-46 obeplula svět, pak opět sloužila ve Středomoří jako vlajková loď africké eskadry.

Tam se jí podařilo zajmout otrokářskou loď H.N. Gambril a osvobodit otroky, které převážela. Za občanské války sloužila jako cvičná loď na akademii v Annapolisu. V roce 1878 přepravila exponáty na světovou výstavu v Paříži, odkud je odvezla v roce 1879 zpět. Potě skončila v Bostonu, kde sloužila jako muzejní loď.

iZdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain

V roce 1905 navrhl ministr námořnictva, aby byla použita jako cvičný terč. To vyvolalo veliké rozhořčení mezi americkou veřejností. Kongres nakonec uvolnil peníze na její částečnou rekonstrukci, která pokračovala i ve 20. letech, kdy se na slavné plavidlo skládala veřejnost včetně dětí ze škol. Od roku 1940 je jmenována čestnou vlajkovou lodí amerického námořnictva.

Dlouho sloužila jako muzeum a byla postupně restaurována. V letech 2007–2010 plavidlo prošlo další renovací, která jeho podobu přiblížila té z roku 1812. Dne 19. srpna 2012 fregata vyplula při příležitosti 200. výročí od svého vítězství nad fregatou Guerriere. Dnes na ní slouží 6 důstojníků a 46 poddůstojníků amerického námořnictva, a stále přes svůj věk plní úspěšně roli vlajkové lodi amerického válečného námořnictva.

Jakou historickou loď považujete ze nejhezčí?

Zdroj: Warhistoryonline

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články