Zdolání vodních překážek během první světové války mělo být řešeno nasazením obojživelného tanku. Nakonec se ho vyrobily jen tři kusy

Kde a kdy vznikl první obojživelný tank na světě a jaký měl nakonec úspěch? Překonávání vodních překážek bylo nutné během války řešit a řešením tohoto problému měl být právě onen obojživelný tank.

i Zdroj fotografie: Public domain
                   

Za války představovaly vodní překážky pro útočníka velký problém, protože se obtížně překonávaly. Nejlepším řešením bylo postavit most, to však nešlo na všech místech. Navíc zabere spoustu času a sil, než se most postaví a nepřítel jej může poměrně lehce zlikvidovat. Z toho důvodu se začala navrhovat jiná řešení pro překonání vody. Vznikl projekt obojživelného tanku, který měl být schopen překonat jakoukoliv vodní překážku a tím zvýšit úspěšnost bojových operací.

Návrh prvního obojživelného tanku

První tank určený pro překonání vodních zábran byl vyroben a testován ve Velké Británii. Nesl jméno Mark IX, a vznikl, jako přestavěné vojenské vozidlo Mark V. Rozdíl byl v tom, že obojživelný tank měl proti svému předchůdci prodloužený trup, motor posunutý dopředu a převodovku dozadu. S tímto uspořádáním vznikl na jeho palubě prostor pro přepravu vojáků dlouhý 4 metry. V případě potřeby se místo vojáků dalo do tanku naložit až 10 tun nákladu.

iZdroj fotografie: Public domain

Velká kapacita

Jeho trup byl slabší, než tanky řady Mark V. Bylo to způsobeno tím, že měl konstrukci svařenou z 10 mm silných plátů, což nepředstavovalo moc velkou odolnost. Vojáci nastupovali a vystupovali pomocí dvou dveří na bocích tanku. Jeho velkou výhodou bylo, že byl schopen v krajním případě přemístit až 50 vojáků. Další model byl na bocích vybaven válcovými kesony.

iZdroj fotografie: Public domain

Navzdory početné objednávce se vyrobily pouze tři kusy

Výkon zajišťoval šestiválcový benzínový motor Ricardo, který produkoval sílu 150 koní (110 kW). Zajímavostí je, že Mark IX neměl žádné odpružení. Kvůli své konstrukci byl schopen dosáhnout rychlosti pouze 6,9 km/h a dojezd byl maximálně 32 km. Jeho hlavní výzbrojí byly dva kulomety 2x 0,303. Posádku tvořil velitel, řidič, mechanik a střelec. Přestože byly objednány dvě stovky těchto tanků, do konce první světové války se vyrobily pouze tři.

Zdroj: Britannica

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Zobrazit další články