Zoufalost v bezvýchodné situaci: kterak Rusko udělalo návnadu a sklidilo výsměch. „Zrcadla“ proti sovětským letounům neobstála

Rusko se nedokáže bránit zastaralé technice z dob Sovětského svazu, kterou Ukrajina hojně využívá. Ze zoufalosti se tak uchyluje i k bizarním krokům.

AGM-88 na F-16 i Zdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain
                   

Pokud chtějí země vybavené bojovými letouny ze Západu bojovat s nepřátelskou protivzdušnou obranou, nejspíše k tomu využijí speciální americké střely AGM-88 HARM. Ty dokáží vyhledat aktivní nepřátelské radary, které jsou součástí protivzdušných systémů. Již v minulosti se ukázaly jako nesmírně úspěšné a nyní tuto úlohu plní i na Ukrajině. I když neměla letadla, pro něž by byly tyto rakety určeny. Rusové jsou z toho nešťastní a pokoušejí se bránit i dost bizarními způsoby.

Instalace na MiG-29 a Su-27

Ukrajinským a americkým technikům se nějakým způsobem podařilo osadit AGM-88 na ukrajinské stíhací letouny. Nejprve na MiG-29 a posléze i na Su-27. Letadla neměla elektronické rozhraní na jejich odpalování. Podle dostupných zpráv se to povedlo vyřešit instalací tabletu do kabiny používaného piloty k odpálení střely. Jak přesně systém funguje není známo, ale mnohé se dá odvodit ze schopností střel HARM.

Vybaveny jsou totiž pasivním naváděcím radarovým systémem. Střela tak sama umí najít aktivní radar a zaměřit se na něj. Pilot letadla tedy nepotřebuje radar nijak zaměřit, střela to udělá sama. Když mu zaměření oznámí, stačí ji jen odpálit a ona bez zásahu pilota letí k cíli. Možnost odpálit ji existuje i bez zaměření a to do oblasti, kde některý nepřátelská radar pracuje. HARM se na něj zaměří během letu.

AGM-88 je raketa dlouhá 4,17 metru a její hmotnost je 361 kilogramů. Existuje ve více variantách, které se liší dosahem. Standardní a dnes nejčastěji používané střely mají dosah kolem 150 kilometrů, ale vyvíjí se raketa s dosahem přes 200 kilometrů. Novější typy střel si dokonce umí zapamatovat pozici radaru a zasáhnout ji i v případě, že ho obsluha vypnula. Využívají k tomu především navádění pomocí GPS. Letí rychlostí až Mach 2,9 a mají hlavici o hmotnosti 68 kilogramů.

Obrana zcela na draka

Při zavedení zbraní na Ukrajinu začala letadla účinně ničit mnohé protivzdušné systémy Ruska a evidentně úspěšně. Obsluhy se pokoušely i bránit. Na obsazeném letišti v Chersonu nedaleko radaru našli ukrajinští vojáci návnadu sestávajícího z vraku automobilu a radarových odrážečů. Jedná se o zoufalý pokus bez šance na úspěch. Střela totiž nevysílá žádné radarové pulsy, které by se mohly od odrážečů odrazit. O neúspěchu navíc svědčí i nedaleký zničený radarový systém.

První verze HARM byly do výzbroje amerického letectva zavedeny již v roce 1985. Poprvé byly použity o rok později při americkém úderu na Libyi. Ve velkém pak letectvo střely použilo proti Iráku. Zde zaznamenalo i kuriózní nehodu, kdy si pilot stíhacího letounu spletl radar střeleckého stanoviště na bombardéru B-52 s iráckým radarem. HARM bombardér opravdu zasáhla, ovšem letadlo přežilo. Střely byly použity i v roce 2011 při úderech i Libyi.

Jedná se snad o jeden z triumfů Ukrajiny?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články