Navrhnout vojenské letadlo pravděpodobně ještě umělá inteligence neumí, ale konstruktérům může významně pomoci a jejich práci zrychlit.
Vytvořit moderní bojový letoun je v současné době velmi komplikovaný úkol, neb musí podávat špičkové výkony. K tomu pochopitelně potřebuje ty nejmodernější technologie a materiály, stejně jako výjimečnou konstrukci, aby překonával nepřátele. Je proto logické, že už návrh obvykle trvá léta, a další roky zabere testování demonstrátorů a prototypů. Armádní Zpravodaj ale zaznamenal informaci Scmp odvolávající se na hlavního konstruktéra čínské společnosti Shenyang Wang Yongqinga, že k tomu začala sloužit i umělá inteligence.
Celá letadla AI nenavrhuje, jen pomáhá
Využívání umělé inteligence při konstrukci letadel není asi příliš překvapující, odborníci totiž předpokládají, že může v příštích letech v mnoha oborech zastoupit řadu pozic, které aktuálně zastávají lidé. Na druhé straně ani čínská společnost Shenyang netvrdí, že by pro ni umělá inteligence navrhla celý nový letoun. Slouží podle všeho k tomu, aby lidem pomohla, např. aby se zbavili únavných kontrolních úkolů a mohli se soustředit na důležitější práci.
Redakce Armádního Zpravodaje upozorňuje, že musí ve společnosti Shenyang pracovat zkušení konstruktéři, jelikož stojí hned za několika letouny používanými třeba čínským letectvem. Nejnovějším, a v současné době asi nejznámějším, je Shenyang J-35, což je nejnovější typ letounu 5. generace, i když ještě nebyla oznámena jeho sériová výroba. Wikipedia uvádí, že by měl sloužit jako palubní letoun na čínských letadlových lodích, a jako pozemní ho Čína hodlá exportovat. Jedním ze zájemců je například Pákistán, ale další mohou přibývat.
Umělá inteligence zlevní a zrychlí vývoj
Wikipedia uvádí, že je za umělou inteligenci označován software, který umožňují strojům vnímat své prostředí a využívat učení a inteligenci k provádění různých akcí. Armádní Zpravodaj si dokáže představit, že takový software na základě známých dat a zadaných požadavků vytvoří nějaké řešení, včetně konstrukce letadla. To může snížit časovou náročnost a ušetřit peníze oproti lidské práci, a tím nový letoun zlevnit a vyrobit rychleji než konkurence.
Použití umělé inteligence však může mít i negativní stránku. Tou je skutečnost, že se řídí daty, která se jí podařilo získat nebo dostala zadaná. Může tak vyřešit mnoho problémů, ale většinou půjde o standardizovaná prostředí. Spoléhat pouze na umělou inteligenci by tak mohlo znamenat, že se vytratí lidská inovace a talent pro neortodoxní řešení, což sice mnohdy nevedlo k cíli, ale v některých případech to znamenalo znatelný lidský pokrok.
Co si myslíte o konstrukci letadel s pomocí umělé inteligence?
