Americká stíhačka se v rukách sovětských pilotů změnila ve vražedný stroj. Německé bombardéry doslova trhala na kusy

Spojenci Airacobru příliš v lásce neměli. Když ji ale poslali do Sovětského svazu, zdejší piloti na ní dosáhli neuvěřitelných úspěchů.

i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Společnost Bell je v současné době známá jako výrovce helikoptér, například UH-1, ze kterého vychází bojové vrtulníky kupované českou armádou. Méně se ví o tom, že v minulosti šlo o výrobce letadel. Společnost postavila třeba letoun X-1, se kterým Chuck Yeager jako první překonal zvukovou bariéru. A za války pak stíhací letoun P-39 Airacobra. Ten se stal úspěšným hlavně v rukách sovětských pilotů.

Poslali ho Sovětům

Když začala v létě 1941 německá vojska tlačit na Rudou armádu, potřeboval Sovětský svaz nutně materiální pomoc. Spojené státy mu začaly v rámci programu o půjčce a pronájmu posílat obrovské množství válečného materiálu. Mezi jiným i stíhačky P-39 Airacobra. Tu vyvinula společnost Bell v roce 1937. Měla neobvyklý design s motorem za kokpitem. I když to zlepšovalo stabilitu letounu, absence turbodmychadla znamenala, že ve vyšších nadmořských výškách bylo letadlo pomalé.

iZdroj fotografie: Public Domain

Z tohoto důvodu letoun odmítla RAF a neměli ho rádi ani američtí piloti, protože japonské Zero bylo prostě lepší. Ale v Sovětském svazu byla situace jiná. Zde se vzdušné souboje odehrávaly v naprosté většině v nízkých nadmořských výškách a při nižších rychlostech. Proto přesně takový typ letadla zdejší piloti potřebovali. Velmi si ho oblíbili a neustále na něj pěli chválu.

Kulomety často sundali

Airacobra mívala podle verzí různou výzbroj. Od kulometů kalibru .50 přes 20 milimetrová děla, případně 37 milimetrový kanon v předku letounu. Sovětští piloti často kulomety v křídlech odstranili a nechali jen kanon. Tím se zvedla rychlost letounu. Tříštivé granáty velké ráže se ukázaly být zvláště smrtelné proti německým bombardérům, které doslova trhaly na kusy. Airacobra se dokázala s úspěchem postavit i ranějším verzím stíhacího letounu Me 109.

iZdroj fotografie: Public Domain

O tom, jak byl letoun úspěšný, svědčí i sovětská statistika. Pět z deseti největších leteckých es létalo na letounech Airacobra. Nejznámější z nich Alexandr Pokryškin s ním dosáhl 47 ze svých 59 zaznamenaných sestřelů. Je to zároveň nejlepší výkon neamerického pilota létajícím na americkém stroji. Celkem Spojené státy do Sovětského svazu poslaly 4719 letounu P-39. To je více než třetina letadel dodaných spojenci Sovětům a téměř polovina ze všech vyrobených Airacober.

Zdroj: Wearethemighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
77 lidí právě čte
Zobrazit další články