Americké letectvo má vážný zájem o australského netopýra MQ-28. Měl by doprovázet bojové stroje a šetřit životy pilotů

Při stále rostoucích schopnostech dronů letectva přemýšlejí, jak využít jejich potenciál. Dalším krokem by mohla být spolupráce s letadly a jejich zapojení se do boje.

i Zdroj fotografie: Boeing
                   

Americké letectvo vážně uvažuje o nákupu australských dronů, které se nyní u protinožců testují. Jde sice o výrobek společnosti Boeing, ale její australské divize. Veliký dron nazvaný MQ-28 Ghost Bat je tak prvním bojovým letadlem vyrobeným v Austrálii po zhruba 50 letech. Jeho unikátní schopností je, že je vyvíjen jako stroj, který bude doprovázet bojová, ale i další vojenská letadla, jejichž posádky by ho ovládaly a posílaly plnit různé úkoly. Navíc má díky svému tvaru a použitým materiálům schopnost stealth.

Nebezpečné úkoly by plnil stroj bez pilota

Tento princip takzvaného loajálního wingmana je koncept, kterým se letečtí stratégové zabývají již delší dobu. Vychází z toho, že bezpilotní stroj letící spolu s vojenským letadlem by mohl plnit některé úkoly, jež dnes dělají stroje pilotované. Pokud by byl dron při plnění úkolů zničen, nebyl by ohrožen život vysoce kvalifikovaného pilota. Navíc jeho cena má být výrazně nižší než je cena letadel čtvrté nebo páté generace.

Na vývoji MQ-28, jemuž se dříve říkalo ATS, australský Boeing pracuje již několik let. První prototyp dronu se na oblohu vznesl v únoru 2021. V současné době mají existovat již dva prototypy, které procházejí náročným testováním, a třetí se staví. V září 2021 Boeing oznámil, že drony budou vyráběny v novém závodě v Queenslandu. V případě velkého zájmu ale není vyloučeno, že by se drony mohly vyrábět také v USA.

Austrálie počítá s tím, že by dron byl strojem, jenž bude doprovázet letadla vojenského letectva. A to jak bojové letouny F-35 a F/A-18, které má Austrálie ve výzbroji, ale například i letadla včasného varování E-7A, stroje pro elektronický boj nebo letecké tankery. Výhodou australského stroje je možnost snadno měnit vybavení v přídi podle toho, jakou bude plnit misi. Mohl by zde být třeba radar, zařízení pro elektronický boj nebo jiné systémy.

Letadlo s vyspělou umělou inteligencí

Technické údaje o Ghost Bat jsou zatím omezené. Ví se, že je 11,7 metru dlouhý a jeho dolet má být 3 700 kilometrů. Otázkou samozřejmě je, zda by zvládal tankování za letu a zda by mohl nést výzbroj v podobě raket vzduch-vzduch. Což není vyloučené, protože se s ním počítá i v roli jakéhosi obránce letadel včasného varování a tankerů. Podle dostupných zpráv je dron vybaven vysokou úrovní umělé inteligence, která mu poskytuje značnou autonomii. Ale zároveň by plnil úkoly zadané posádkou mateřského letounu.

I kdyby nenesl žádnou výzbroj, nasazení kombinace takového dronu spolu s bojovým letadlem by značně zvýšila schopnosti bitevních strojů. Dron by mohl plnit průzkumnou roli před pilotovanými stroji, které by tak zůstávaly v bezpečí. Jeho radar by mohl sloužit k odhalení nepřátelských letadel a zaměření raket dlouhého dosahu bez toho, aby bojový letoun zapínal své systémy, a prozradil tak svoji pozici. V případě masové produkce by mohla cena dronu údajně dosáhnout jen asi 50 milionů korun. Jeho ztráta by tak bolela mnohem méně.

Jak účinný může být koncept dronů, které doprovodí bojová letadla?

Zdroj: TheDrive
Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články