Americké námořnictvo řeší, jak uchránit havarovanou F-35C před Čínou a kdo zveřejnil záběry z její havárie

Havárie moderních letounů jsou pro ozbrojené síly velká nepříjemnost. Jde o velmi drahé stroje a jakýkoli incident na ně vrhá i negativní světlo ze strany veřejnosti.

i Zdroj fotografie: U.S. Navy
                   

Americké námořnictvo řeší hned několik problémů, které souvisejí s lednovou nehodou stíhacího letounu F-35C Lightning II na palubě letadlové lodi Carl Vinson v Jihočínském moři. Musí zjistit, proč nejmodernější letoun v jeho výzbroji vlastně havaroval. A zajistit, aby se k vraku plném tajných technologií nedostala Čína. A protože z lodi na sociální sítě unikly záběry, které nehodu ukazují, musí důsledky a hlavně původce a příčinu úniku řešit také.

Při havárii se zranilo osm lidí

Letadlo na palubě letadlové lodi havarovalo 24. ledna letošního roku. Pilot, který se stačil katapultovat, byl zraněn, stejně tak jako sedm dalších členů posádky. Zveřejněný záznam byl dle všeho pořízen telefonem na nějakém monitoru na palubě lodi, již před tím se ale dostaly na veřejnost fotografie, jak havarovaný letoun plave na hladině.

F-35 Crash Off Carl Vinson Is the Ship’s 5th Major Mishap in 2 Months
https://www.military.com/daily-news/2022/01/25/f-35-crash-off-carl-vinson-ships-5th-major-mishap-2-months.html

Zveřejnil(a) Claudio Bigatti dne Čtvrtek 27. ledna 2022

Asi v minutovém videozáběru je vidět, jak se stíhačka blíží na přistání na palubě nosiče. Pak narazí do paluby lodi, když si sedne takzvaně na břicho, a obklopí ji plameny. Nakonec skončí v moři vedle plavidla. Dle všeho se pilot ještě před tím katapultuje. Na záběrech je také slyšet, jak se signalizační důstojník snaží pilotovi přikázat přerušení přistání.

Ačkoli je taková havárie velmi nepříjemná, faktem zůstává, že se podobné incidenty stávají. Přistání na malé ploše letadlové lodi je jedním z nejobtížnějších manévrů, při kterém se může cokoli pokazit, často také nehodu zaviní lidská chyba. Pro americké námořnictvo je rovněž nepříjemné, že záběry z havárie unikly na veřejnost. Je jasné, že jsou od někoho z posádky, protože loď je stále nasazena v operační oblasti a nevrátila se dosud na základnu.

Viníkovi hrozí přísný trest

Námořnictvo tak vyšetřuje nejen vlastní nehodu, ale i únik informací, který poněkud pošramotil pověst lodní posádky. Na první pohled se to nezdá, ale samotný fakt úniku hodně vypovídá o kázni a týmovém duchu na této konkrétní válečné lodi US NAVY. V případě nalezení viníka mu tím spíše hrozí přísné potrestání podle vojenského řádu. Komunikace lodi a její posádky s vnějším světem byla po havárii letadla na nějakou dobu omezena.

Jde o standardní protokol. Následně se vrátila k běžnému stavu bez jakýchkoli restrikcí. Velitelé ji logicky nechtějí omezovat. Mělo by to podle nich nepříznivý dopad na chod lodi a na morálku, protože námořníci jsou dlouhou dobu odděleni od svých blízkých a moderní komunikační možnosti, které mohou na americké lodi i soukromě využívat, jim v tomto směru velmi pomáhají.

i

Kde přesně se nehoda stala, námořnictvo nespecifikovalo, ale Jihočínské moře je především čínskou operační oblastí. Je tedy jasné, že Američané se snaží vrak letounu z moře co nejdříve vyzvednout, aby se k němu Čína nedostala. Letouny F-35 jsou nejmodernější americká letadla páté generace, která disponují řadou moderních systémů a utajovaných technologií a využívají ve své konstrukci velmi unikátní materiály, k nimž by se soupeři neměli dostat. Pro Čínu by naopak získání takového vraku znamenalo doslova technologický poklad.

F-35C, která havarovala, je verzí určenou pro letadlové lodě. V několika ohledech se od klasické F-35 liší. Má zesílený podvozek, aby mohla startovat z katapultu, a přistávací hák. Také její křídla a ovládací plochy jsou větší, aby mohla manévrovat při nižších rychlostech. Křídla jsou také z důvodu úspor místa na letadlové lodi sklopná. Letadlo má také větší dolet. Naopak smí dělat obraty s maximálním přetížením jen 7,5 G.

Co podle vás mohlo být příčinou havárie F-35?

Zdroj: Military

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články