Ačkoliv jsou ruské letouny Suchoj Su-35 v zásadě dobré, mají oproti některým strojům velkou slabinu. A podle amerického vysloužilce jich je vlastně hned několik.
Až na výjimky nedochází ve válce na Ukrajině k žádným rozsáhlým leteckým bitvám; tedy pokud do ní nezapočítáváte činnost dronů. Letectva obou zemí se většinou omezují na lety nad vlastním územím, případně podniknou rychlý výpad k frontě a zase se stáhnou. Pokud by ale na střet došlo, tak počty letadel i jejich kvalita hovoří ve prospěch Ruska. Jak by ale dopadl souboj s jinou zemí? Známý americký pilot Dan Hampton například řekl, že by letouny General Dynamics F-16 Fighting Falcon doslova smetly ruské Suchoj Su-35 Flanker-E z oblohy.
Suchoj Su-35 je prý jenom pěkné haraburdí
Hampton je opravdu legenda, která sloužila v americkém letectvu v letech 1986 až 2006; nejčastěji přitom se F-16 a absolvoval také 151 bojových misí. Proslavil se hlavně jako Wild Weasel, tedy letec se strojem určeným na boj s protivzdušnou obranou. Na základe svých zkušeností nyní tvrdí, že by F-16 dozajista ruské nejmodernější letouny 4. generace překonaly. Podle něj, ale prý i jiných Západních pilotů, sice Su-35 vypadá pěkně a velmi dobře působí na leteckých přehlídkách, ale uvnitř jde jenom o haraburdí.
O možných střetech mezi F-16 a Su-35 se vedou diskuze. Na rovinu je třeba říci, že by záleželo, jakou verzi letadla by Ukrajina dostala (pokud přislíbené F-16 nakonec opravdu obdrží), a jakou verzi Su-35 by na obloze potkala. V závislosti na typu se totiž jejich schopnosti zásadně liší, a to zejména pokud jde o americký letoun. Zcela jiné vlastnosti mají třeba staré F-16 nabízené Nizozemskem, a jiné dnes vyráběné F-16 Blok 70/72. Lockheed Martin přitom vyjádřil připravenost co nejvíce navýšit jejich výrobu a dohodnut se s čekateli, aby stroje dostala předně Ukrajina.
Stroje F-16 a Su-35 se do sebe velmi liší, americké letadlo je jednomotorové a mnohem menší i lehčí než dvoumotorový ruský stroj. Oproti němu je také F-16 pohyblivější, ačkoliv Suchoj Su-35 by měl pravděpodobně výhodu s vektorováním tahu nablízko. Na druhou stranu k takovým soubojům, dochází jen zřídka, naopak se odehrávají spíše na dlouhou vzdálenost. Zde potom platí, že nové F-16 mají lepší radary než Su-35, a to pravděpodobně i v případě nejnovější varianty ruského letounu. Suchoj ale zase disponuje raketami vzduch-vzduch s delším dosahem.
Letoun F-16 by mohl útočit na pozemní cíle
Stále však zůstává pravdou, že souboje letadel jsou ve válce na Ukrajině – vzhledem k silné protivzdušné obraně obou stran – raritou. Stroje na sebe střílí na dálku, a zejména spíše absolvují mise na podporu pozemních jednotek. V této roli by mohly být F-16 přínosné, jelikož unesou až 7,7 tun výzbroje. Jsou ale uzpůsobené třeba i k nesení protiradarových AGM-88 HARM, a navíc by mohly sloužit ke svrhávání klouzavých pum s konverzní sadou JDAM s dosahem až 80 kilometrů; ty přitom unesou až čtyři.
Dan Hampton nevylučuje, že pokud Ukrajina letouny F-16 dostane, mohli by s nimi létat vysloužilí američtí piloti. Myslí si, že by to bylo řešení, jak se vyhnout zdlouhavému výcviku ukrajinských pilotů, kteří nemají s takovými stroji zkušenost. Dobrovolníci by případně mohli překlenout dobu, než budou ukrajinští kolegové dostatečně zdatní. Zatím ale těmto úvahám brání, že Spojené státy na dodávky F-16 na Ukrajinu nekývly, a bez jejich přímého souhlasu to tedy není možné.