Infračerveně naváděné střely systému MANPADS jsou hlavně pro vrtulníky nebezpečné, ale moderní systém je může zmást a letoun zachránit.
Vrtulníkům létajícím v blízkosti bojové zóny či míst obsazených nepřítelem hrozí nebezpečí, neboť se mohou stát snadným cílem pro střely z MANPADS, ale i další systémy naváděné za pomoci tepla. Existují však „vychytávky“, jak relativně pomalu a nízko létajícím strojům, tedy například helikoptérám, ale i klasickým letounům, v takových oblastech pomoci přežít. Jednou z nich je (Aircraft Survivability Equipment) AN/AAR-57 CMWS.
Systém dokáže pilota zavčasu varovat
Když například americké vrtulníky, jmenovitě může jít o bojový Boeing AH-64 Apache nebo transportní Sikorsky UH-60 Black Hawk, proletí nad územím obsazeným nepřítelem, mohou je ohrožovat střely z MANPADS, jakými jsou ruské 9K38 Igla, 9K333 Verba, ale i další systémy a zbraně. Tyto protiletadlové rakety jsou pro ně přitom velice smrtící, a pokud se zaměří na teplo vycházející z motoru vrtulníku, často zbývá do jejich zničení jenom několik sekund, jak upozorňuje i výrobce AN/AAR-57 CMWS, tedy BAE Systems.
S takovými hrozbami může ovšem právě tento systém pomoci. Defence-Blog uvádí, že zvládne pilota vrtulníku nebo letadla varovat před blížícími se protiletadlovými střelami, ale také přicházející palbou. Znamená to, že mu dá čas k tomu, aby se snažil na nebezpečí reagovat, a to například prudkou změnou směru letu, což může nebezpečí zmírnit, protože střely mají omezenou schopnost manévrování. Systém může také ovládat další protiopatření.
Lasery, které mohou navádění oslepit
Proti teplem naváděným střelám se letouny nejčastěji brání za pomoci vystřelování světlic produkujících teplo, což má zaměřovací systém raket zmást, ale jejich účinnost bývá omezená. Zato AN/AAR-57 využívá lasery, jak uvádí ShephardMedia, namontované na pohyblivé věži, a navržené jsou tak, aby oslepily infračervené hledače protiletadlových raket.
Podobných systémů ve světě existuje vyšší počet; jiné například zvládají vysílat signály matoucí radarem naváděné střely. Nelze je ale v žádném případě považovat za nějaké všemocné opatření – stejně jako se konstruktéři snaží vymyslet opatření na ochranu letadel, další naopak vylepšují naváděcí systémy střel, aby je bylo co nejobtížnější zmást. Platí však, že má letoun se systémem AN/AAR-57 větší šanci přežít – minimálně oproti tomu, co ho nemá.