Italský vrtulník AW249 Fenice mohl být vhodnou a levnější alternativou pro AČR namísto „Viperů“, ale čekat na něj nešlo

NÁZOR: Itálie vyvíjí nový bitevní vrtulník s velmi dobrými vlastnostmi, přesto si česká armáda objednala dražší americké stroje; jednoduše totiž musela.

Italský bitevní vrtulník Leonardo A249 Fenice i Zdroj fotografie: Leonardo
                   

Ve světě existuje jenom velmi omezená nabídka opravdu dobrých bitevních vrtulníků, a také proto si české letectvo zvolilo jeden z mála dostupných americký Bell AH-1Z Viper, ačkoliv názory na to jsou rozporuplné. Třebaže bude na trhu za několik let nový bitevní vrtulník evropské konstrukce, a to původem z Itálie. Jde o Leonardo AW249 Fenice, který má slušné parametry. Zatím jsou sice v provozu jenom dva létající prototypy, ale minimálně italská vláda s ním do budoucna počítá jak doma, tak na export. Ovšem pro Česko by asi bylo pozdě.

Nástupce vrtulníku A129 Mangusta

Italská společnost Leonardo má s konstrukcí bitevních vrtulníků zkušenosti, resp. jedna z jejích bývalých společností, která je dnes součástí koncernu, sestrojila první evropský stroj tohoto typu. Konkrétně šlo o útočný vrtulník Augusta A129 Mangusta. Do služby v italských ozbrojených silách vstoupil v roce 1990, ale nepodařilo se ho exportovat. Na jeho základě však vznikl turecký vrtulník T129 ATAK s tureckou avionikou a výzbrojí.

V roce 2018 objednala italská armáda nástupce Mangusty, přičemž požadovala větší stroj s větší autonomií, prvky stealth a schopností spolupracovat s drony. První prototyp AW249 Fenice se ale o 2 roky opozdil a na nebe se tak poprvé vznesl až v srpnu 2022; v současnosti existují jeho dva prototypy, které prochází testy. I když by mohl být Fenice levnější a téměř stejně silně vyzbrojený jako americký Viper, reálně by byl ke koupi až za několik let.

Jevgenij Prigožin

Jevgenij Prigožin: ohlédnutí za brutálním „vojevůdcem“, který dokázal velké věci a s Putinovým posvěcením páchal nezměrné zlo

Česko ale potřebovalo nové stroje rychle, a dokonce i na Bell AH-1Z Viper čekalo téměř 4 roky. Vyšlo ti přitom jen tak tak, neboť starým Mil Mi-24/35 končí životnost a nejsou na ně náhradní díly, ty totiž jinak pochází z Ruska. Vedle toho je navíc aktuálně většina Evropy v pohotovosti z důvodu ruské agrese na Ukrajině, načež začaly mnohé země mohutně zbrojit.

AH-1Z Viper na letišti

Co přinese modernizace českých vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom, a nakolik jsou adekvátní náhradou za sovětské Mil Mi-24

Jeden z prototypů italského bitevního vrtulníku AW-249 Fenice byl zachycen ve Španělsku, kde byl testován při vysokých teplotách. Italské letectvo počítá se zařazením prvních strojů do výzbroje v roce 2025, ale záleží samozřejmě na výsledcích testů. I opoždění prvního letu naznačuje, že budou reálně v sériové výrobě až později.

Vrtulník odolá i drsným podmínkám

Vrtulník Leonardo AW249 Fenice má být mnohem výkonnější než jeho předchůdce, dvojice jeho motorů má umožnit vzletovou hmotnost až 8 tun, kdežto u Mangusty je to jen 4,6 tun. Měl by být schopen provozu i v drsných podmínkách pouště nebo vysokých hor, a je konstruovaný i pro případné operace z paluby lodí. Jeho cestovní rychlost má být 259 km/h a ve vzduchu se má na plnou nádrž udržet až 3 hodiny.

Americký vrtulník AH-1Z Viper

Americké bitevní vrtulníky AH-1Z Viper pro AČR jsou velkou posilou, letectvo získává snáze opravitelné moderní stroje světové úrovně

AW249 Fenice bude vyzbrojený rychlopalným kanonem ráže 20 milimetrů a disponovat má zaměřovacím systémem od izraelské společnosti Rafael, díky němuž bude schopen používat řízené protitankové střely Spike. Vedle nich by však měl nést i infračervené střely vzduch-vzduch a neřízení rakety. Nosnost je stanovena na 1 800 kg, což je sice méně než 2 600 kilogramů u Českem kupovaných vrtulníků Bell AH-1Z Viper, ale i s tím jde pracovat.

Co si myslíte o nákupu Bell AH-1Z Viper, a neměla AČR opravdu počkat na AW249?

Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články