Velká přepravní letadla jako C-17 Globemaster III jsou pro armády nezbytná, přepraví těžkou techniku, stovky lidí, nebo desítky tun nákladu; a létají jich stovky.
Když chtějí armády NATO přepravit na nějakou dlouhou vzdálenost velký vojenský náklad nebo samotné vojáky, spoléhají se na několik typů letadel. Mezi největší z nich patří americký vojenský transportní letoun Boeing C-17 Globemaster III, který neprovozují pouze Spojené státy, ale i další země. Například britské královské letectvo jich má 8 a jsou to největší transportní letouny v jeho výzbroji, i když rozhodně ne největší na světě.
Letoun pro několik druhů operací
Americké letectvo začalo v 80. letech 20. století hledat nový stroj, který by převzal některé úlohy letounů Lockheed C-130 Hercules a velkých Lockheed C-5 Galaxy. Mělo jít o letadlo na přepravu vojáků a nákladů po celém světě, případně pro lékařskou evakuaci a výsadkové operace. Ale omezené financování způsobilo, že se první prototyp letadla vznesl až v roce 1991, a do výzbroje se pak letouny dostaly o 4 roky později.
C-17 Globemaster III má na délku 53 metrů a rozpětí křídel necelých 52 m, a jak již bylo řečeno, je největším letounem ve výzbroji Velké Británie. Rovněž zmíněný C-5 Galaxy ho nicméně značně překonává, a to není nic oproti největšímu letounu světa, jímž je Antonov An-225 Mrija. Ten je však v současné době rozbitý na šrot, neboť byl jeho jediný exemplář zničen při invazi Ruska na Ukrajinu; na délku 84 měl metrů a rozpětí křídel dosahovalo 88,4 m.
Globemaster pojme tank i stovky uprchlíků
Nejdůležitějším parametrem velkých dopravních letadel je jejich nosnost. C-17 Globemaster III vtěsná do svého nákladového prostoru náklad o hmotnosti až 77,5 tun, což není málo, ale oproti ukrajinskému A-225 přeci jen zaostává – ten pojal až 190 tun. Vojenský transportní letoun ale slouží i k přepravě mužstva, uvnitř může být 134 plně vyzbrojených vojáků nebo 102 výsadkářů. Z Afghánistánu pak dokonce odletělo na palubě jednoho stroje 823 uprchlíků, a mimo to se na ni vejde i tank M1 Abrams.
Ačkoliv se může zdát, že je Mrija lepší, tak skutečnost, že byla postavena pouze jediná, kdežto C-17 je téměř 300, o něčem svědčí. Přednost není v rychlosti, ta je velice podobná, „Globemastery“ mají běžnou cestovní rychlost 830 km/h. Prokázal se ovšem jako mimořádně houževnatý a univerzální stroj s možností přistávat i na letištích ne zrovna dobré kvality. I proto je ve výzbroji několika států, kromě USA a Velké Britáie je má třeba Kanada a Austrálie.