NÁZOR: Indonéské letectvo pořizuje americké letouny F-15, které patří k nejsilnějším na světě. Překonávat mají hlavně mnohé čínské.
Indonéské letectvo se dlouhou dobu spoléhalo na mix letadel, z něhož tvořila velkou část stará sovětská. Na ta chtělo ostatně v rámci modernizace i navázat, konkrétně zvažovalo nákup moderních ruských letadel 4,5. („čtyř a půlté“) generace Suchoj Su-35 Flanker-E, ale zhruba před dvěma lety je nakonec odmítlo. Následně se přiklonilo k bojovým letounům vyráběným západními zeměmi – poslední posilou mají být americké víceúčelové letouny Boeing F-15EX Eagle II, respektive 24 kusů varianty označované jako F-15IND.
Zásadní vylepšení letadel F-15 Eagle
Historie F-15EX začíná již v v 70. letech 20. století u letounu McDonnell Douglas F-15 Eagle, z něhož v 80. letech 20. století právě F-15E Strike Eagle vznikl. Ve své době se jednalo o jeden z nejlepších víceúčelových letounů světa s vysokou rychlostí a opravdu silnou výzbrojí. Postupem doby však přirozeně zastarával, a když americké letectvo hledalo moderní silný dvoumotorový letoun, který by ale nemusel být tak schopný a drahý jako Lockheed Martin F-22 Raptor, přišel Boeing se zásadním vylepšením F-15EX.
Konstrukce draku letadla zůstala stejná, ale změnil se motor, elektronika a vnitřní vybavení, což udělalo z F-15EX jeden z nejsilnějších a nejrychlejších bojových letounů světa. Podle papírových předpokladů měl být vyrovnaným nebo lepším soupeřem pro všechny stoje 4,5. generace, například čínskému Shenyang J-16, ale dostal i vybavení, jež by mělo zvyšovat šance na střet s letouny 5. generace. Indonésie tak bude mít jedno z nejsilnějších letectev v jihovýchodní Asii, protože F-15EX doplní ještě moderní francouzské Dassault Rafale.
F-15EX léta dvaapůlkrát rychleji než zvuk
Letoun Boeing F-15EX je dlouhý 19,45 metrů a rozpětí jeho křídel činí 13,05 metrů; většinou je dvoumístný, ale může mít i jednočlennou osádku. Vybaven je dvojicí nových motorů General Electric F110-GE-129 dodávajících mu rychlost až Mach 2,5. Zvládá operovat ve výšce až 18 kilometrů a jeho bojový dosah vychází na 1 272 kilometrů. Má pokročilou avioniku a řadu vybavení srovnatelnou se stroji 5. generace, i když nemá schopnost stealth.
Mezi jeho další výhody patří velmi výkonný radar typu AESA AN/APG-82(V)1 nebo systém IRST detekující teplo letounů a střel, což má pomoci v boji právě se stealth stroji páté generace. Letoun dokáže nést až 22 střel vzduch-vzduch a je připraven na integraci nyní vyvíjené radarem naváděné střely AIM-260 JATM s dosahem přes 200 kilometrů. Kromě toho může nést i pumy a různé rakety o celkové hmotnosti až 13,4 tun.