Video: Suchoj Su-24 to schytal do levého motoru a pokračoval v letu, zkušený pilot zjevně využil výhod konstrukce letadla

Taktické bombardéry Suchoj Su-24 operují v nízkých výškách. Jsou sice nadzvukové, ale ne vždy se zásahu protiletadlovou střelou vyhnou.

Su-24 i Zdroj fotografie: Alexander Mishin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Jedním z letadel, které používají ve válce na Ukrajině obě strany, je sovětský taktický bombardovací letoun Suchoj Su-24 Fencer. A ačkoliv jde o letité stroje, stále jsou poměrně užitečné, a to jak pro svou odolnost, tak pro schopnost relativně přesných úderů na pozemní cíle. Ve válce na Ukrajině jich má přitom podstatně více útočící Rusko, ale Suchoj Su-24 Fencer zůstává ve výzbroji vícero zemí. Ukrajina i Rusko jich přitom prokazatelně několik ztratily, ale záběry níže ukazují, že ne každý zásah znamená jejich sestřelení.

Letoun Su-24 dostal variabilní křídla

Vývoj letadla schopného přesných taktických úderů za každého počasí začal v Sovětském svazu již na začátku 60. let 20. století. Konstrukce se ale průběžně měnila, a když se na konci 60. letech objevily americké letouny General Dynamics F-111 Aardvark s variabilním křídlem, rozhodli se Sověti zavést stejnou koncepci u svého bombardéru. Nadzvukovým letounům totiž umožňovala jak rychlý let, tak třeba velmi pomalé přistání. Jelikož si žádala konstrukce jisté úpravy, byl nakonec Suchoj Su-24 Fencer zaveden do služby až v roce 1974.

Su-24 iZdroj fotografie: Dmitry A. Mottl / Creative Commons / CC BY-SA
Sovětský taktický bombardér Su-24 s ukázkami možné výzbroje

Po rozpadu SSSR zůstala letadla Rusku i Ukrajině, a jelikož potřebují obě strany vést údery na pozemní cíle, je Suchoj Su-24 často nasazován v bojích na Ukrajině. Využívat mohou řízené i neřízené rakety proti pozemním cílům, různé druhy pum, ale i další zbraně o hmotnosti až 8 tun. Operují přitom v nízkých výškách nad bojovou linií, takže mohou být snáze zasaženy protiletadlovými střelami, a to hlavně typem MANPADS, kterých mají obě válčící strany vysoký počet. Jak se ale ukazuje na příkladu ruského stroje, nemusí pro ně být takový zásah fatální.

Zásah do jednoho motoru Su-24 přežil

Letoun je poháněn dvěma motory, které jsou mu schopny udělit rychlost až Mach 1,6 ve vysoké výšce, a Mach 1,06 těsně u hladiny moře. Zkušenosti ukazují, že je letoun pravděpodobně schopen letu i při vážném poškození jednoho motoru. Pokud tedy tepelně naváděná střela z MANPADS zasáhne trysku jednoho agregátu a poškodí ji, může zkušený pilot doletět na základnu i s jedním motorem.

Výhodou mohou být právě proměnlivá křídla se schopností přizpůsobit se různým rychlostem. Při jejich plném roztažení dokáže letadlo přistávat rychlostí pouhých 230 kilometrů v hodině, a právě této možnosti dle všeho využil pilot, jehož stroj byl zasažen ukrajinským vojákem. Ze záběrů na sociálních sítích je přitom patrné, že ačkoliv je letoun v oblasti levého motoru letadlo, půjde nejspíše opravit a vrátit ho brzy do služby.

Za téměř 50 let, co jsou letouny Suchoj Su-24 ve výzbroji řady letectev, se ocitly v mnoha konfliktech, z nichž ne vždy vyšly (vyletěly) vítězně. Sovětský svaz je nasadil v Afghánistánu, ale tam žádný jeho oponenti nesestřelili. Během první války v Perském zálivu jich pak Irák ztratil 5 na zemi. O stejný počet letadel pak mělo přijít Rusko ve válkách v Čečensku, i když častěji vlivem nehod, nikoliv sestřelením. V Gruzii pak ruské letectvo mělo přijít o dva tyto bombardéry, a několik jich bylo zničeno třeba i ve válce v Sýrii.

Za jak odolný považujete bombardér Suchoj Su-24?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články