Nejdéle vyráběný vojenský letoun světa, C-130 Hercules, sloužil v 67 zemích; legendu dnes ale nahrazují jiní giganti

Proslulý turbovrtulový „Hercules“ slouží už mnoho dekád, a i když prošel řadou modernizací, začínají ho nahrazovat větší a statnější konkurenti. Úplný konec to ale není.

Lockheed C-130 Hercules i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Mezi transportními vojenskými letouny existuje jeden stroj, o němž lze mluvit jako o létající legendě, a zároveň jde o nejdéle nepřetržitě vyráběné vojenské letadlo na světě – i když pochopitelně v různých modernizovaných verzích. Jedna z nich je vyráběna dodnes, a dokonce i relativně vyspělá letectva o ni mají zájem, i když jiná se strojů postupně zbavují a nahrazují je. Ani tak ale kariéra letadel Lockheed C-130 Hercules rozhodně nekončí.

Hercules zvládal i provizorní letiště

Na začátku 50. let 20. století začalo americké letectvo hledat dostatečně veliký a kvalitní dopravní letoun na přepravu nákladu a vojáků, ale i pro evakuaci raněných. Operovat měl přitom i z provizorních drah, a odpovědí byl nakonec právě čtyřmotorový turbovrtulový C-130 Hercules, který vyšel vítězně ze souboje firem Lockheed a Boeing. Ukázal se jako vynikající volba, jeho univerzální a odolná konstrukce byla vhodná nejen pro transporty, ale i k dalším úkolům.

Letoun C-130J Super Hercules při mytí iZdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
Letoun C-130J Super Hercules při mytí

Kromě amerických ozbrojených sil nacházel uplatnění i v mnoha dalších letectvech po celém světě, až nakonec C-130 Hercules sloužil v 67 zemích. A to nejenom jako transportní, ale i jako hlídkový a tankovací, a dokonce i jako letoun pro elektronický boj.

AC-130 Spectre z oblohy doslova chrlí oheň. Pro pěchotu protivníka je letadlo velkým nebezpečím

Vedle nich ale existují ještě další varianty, jedna je třeba vybavena ližinami pro operace na sněhu, další pro hašení lesních požárů, a jiná zase bojová nebo ve variantě Gunship s houfnicemi a rychlopalnými kanony. Vzhledem ke stáří byl letoun modernizován vnitřním vybavením a motory, ale i zvenčí. Dnes je vyráběn už jenom ve verzi nazývané C-130J Super Hercules.

Na palubu se vejde 19 tun nákladu

Základní parametry letadla zůstávají i přes mnohé modernizace stejné – jde o 29,79 m dlouhý stroj s rozpětím křídel 40,41 m. Standardně mívá 3 až 5člennou osádku a zvládne kolem 19 tun užitečného zatížení. Je v něm například místo pro 92 vojáků, uveze 3 vozidla Humvee nebo 1 obrněný transportér M113. Dosah, rychlosti a další parametry se u jednotlivých verzí liší, například Super Hercules dokáže létat rychlostí až 670 km/h, a při nákladu 15,5 tun má dosah 3 300 km.

Antonov An-225 Mrija

Zrod dvojčete: „Ukrajina“ obnovuje největší letadlo světa An-225 Mrija. Náklady jsou astronomické, tak na ně pořádá sbírku

Americké letectvo ale už delší dobu mluví o náhradě letounů, a třeba VB vyřazuje své C-130J v polovině roku 2023, aby je nahradila Airbusy A400M Atlas a C-17 Globemaster III. Mnohá letectva dnes totiž požadují větší letadla s vyšší nosností, doletem, a také možností převážet i těžší obrněná vozidla. A to mohou oba dva zmíněné nabídnout, první z nich měří 45 metrů, a druhý dokonce 53, jedná se tak de facto o transportní giganty.

Ale ani tak budoucnost „Herculů“ nekončí, v roce 2022 si objednali nové stroje C-130J Egypt nebo Austrálie, a jelikož budou úplně nové, tak nejspíše vydrží na obloze ještě několik desetiletí. Svou robustnost ostatně prokázaly nejednou, a jelikož jsou mnohem levnější než dvě zmíněné náhrady, budou pro řadu zemí jistě zajímavější volbou.

Letoun C-130J Super Hercules na startu

Může C-130 Hercules obstát proti moderní konkurenci?

Zdroj: TechInsider
Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články