Chengdu J-10 už se nikdo nesměje. Kdysi nevyspělá stíhačka pokořila pýchu Francie a stojí jenom 1/4 toho, co Rafale

Ačkoliv se zpočátku jednalo o nepříliš výkonný letoun, jeho vývoj neustával, až vznikl skutečně schopný rival de facto pro všechny západní protějšky.

J-10 B, s raketami PL-12 i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Zprávy o velkém pakistánském vítězství v letecké bitvě s indickým letectvem se v minulých týdnech začaly šířit světem. Vítěz je, jak se zdá jediný – čínský víceúčelový stíhač 4,5. generace Chengdu J-10 Vigirous Dragon (v kódu NATO Firebird). Tomu se údajně podařilo sestřelit několik indických, o čemž redakce Armádního Zpravodaje informovala s tím, že mezi nimi byly francouzské Rafale, ale k zemi měl jít také mnohem starší Mirage 2000.

Zpočátku šlo jenom o „levnou kopii“

Vývoj J-10 začal již v roce 1988, potvrzuje Wikipedia. Čína si to značně usnadnila tím, že použila jako základ pro vývoj své vzdušné pýchy projekt zrušené izraelské stíhačky IAI Lavi. To, jak se plány dostaly do jejích rukou, je dodnes předmětem spekulací, přičemž Armádní Zpravodaj soudí, že je vedle špionáže nejpravděpodobnější tajné odprodání přímo Tel Avivem.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Vystavěné obrněné vozidlo Nakhalyonok z Podněstří

Ruská podomácku vyrobená obrněná vozidla vyvolávají rozpaky. Jenže v izolovaném Podněstří nemají na vybranou

Motor naopak původně pochází z Ruska. Jednalo se o Saturn AF-31 N s tahem s přídavným spalováním až 132, 5 kN, jímž byly vybaveny testovací verze A a B. Z toho čínští inženýři vyvinuli domácí motor WS-10 B s tahem až 152 kN, kterým je vyzbrojena poslední verze C, a do budoucna je počítáno se zabudováním motoru WS-10 G s vektorováním tahu.

J-10, S dvoumístná verze, při cvičrní v Rusku iZdroj fotografie: mil.ru / Creative Commons / CC BY-SA
Dvoumístná verze J-10 při cvičení v Rusku

Prototyp poprvé vzlétl v roce 1998 a do výzbroje čínského letectva byla verze A zaváděna od roku 2003. Po ní následovala verze B, na které bylo provedeno mnoho desítek změn a vylepšení – například na sání vzduchu a celkové aerodynamice. Stále byla ovšem považována za levnou kopii neschopnou rovnat se západním protějškům.

Teprve céčko změnilo v roce 2018 hru

V roce 2018 se však na nebi objevila nová hvězda – J-10 C, což je víceúčelový stíhač s tzv. kachními křídly. Délka trupu je 16,9 metrů, výška 5,7 metrů a rozpětí 9,8 metrů. Maximální vzletová hmotnost potom 19 227 kilogramů a maximální rychlost Mach 1,8 (s novějšími motory by měla být až Mach 2,2), zatímco dostup dosahuje 18 000 metrů, potvrzuje Wikipedia.

Americká F-35

F-55 má být dvoumotorové letadlo na základě F-35. Jde ale o nereálné bláboly šířené americkým prezidentem. Technicky to není možné

Dolet na vnitřní nádrž s obsahem až 4 950 litrů je 1 850 km, ale může být prodloužen jak podvěsnými nádržemi, tak tankováním za letu. Avionika je nejmodernějšího typu fly-by-wire, kokpit pak plně ve „skle“ vybavený třemi dotykovými displeji, a navíc má pilot promítání dat do štítu přilby, což mu značně usnadňuje přehled a zrychluje reakce.

J-10 B, příprava k letu iZdroj fotografie: mil.ru / Creative Commons / CC BY-SA
J-10B, příprava k letu

Co se senzorové výbavy týče, má J-10C radar s aktivní fázovou anténou s dosahem až 140 km a možností sledovat až 20 cílů. Nechybí ani opticko-satelitní systémy pro boj v pasivním módu bez radaru, ani integrované rušičky. Integrovány jsou navíc prvky technologie stealth, kdy mý stíhačka speciálně upravené tvary a je potažena speciální absorpční látkou.

Drak s ostrými zuby a nízkou cenou

Jedinou pevnou zbraní J-10 C je dvouhlavňový kanón ráže 23 mm GŠ-23, uvádí Techi, ovšem pod křídly a trupem má pak 11 pylonů. Čínští zbrojaři nabízí celou řadu velmi zajímavých produktů, které pod ně lze podvěsit. Přestože je J-10 především stíhačka, bohatá výbava z ní dělá opravdu lákavého univerzála s nosností až 7 260 kg.

Fregata Louise-Marie v přístavu

Belgická fregata Louise-Marie je malý zabiják ruských lodí. Poradí si s nimi až na 250 km a problém pro ni nejsou ani ponorky

Proti pozemním cílům má řízené střely KD-88, klasické pumy a neřízené 90mm rakety. Na vybojování námořní převahy zase protilodní střely YJ-91. Nejdůležitější jsou však protiletadlové střely – skutečnou perlou jsou rakety PL-15 se středním doletem 300 km (asi 170 km pro exportní verzi) s aktivním radarem, infračerveným vyhledáváním a rychlostí až Mach 5.

J-10 CE, pakistánské letectvo, 2024 iZdroj fotografie: Z3144228 / Creative Commons / CC BY-SA
J-10CE, pakistánské letectvo, 2024

A právě tyto střely mají stát za triumfem Pákistáncům, kterým se podařilo poslat k zemi tři francouzské Rafale indického letectva, uvádí Reuters s odkazem na své zdroje. Jim, Eurofigterům, Grippenům, a především poslední verzi F-16, je J-10C protějškem. V jedné věci už ovšem vítězí na plné čáře – zatímco Rafale vyjde na zhruba 130 až 200 milionů dolarů (2,9 až 4,5 miliardy Kč), tvrdí DefenseNews i další zdroje, do nichž Armádní Zpravodaj nahlédl, J-10 C na pouhých 50 milionů dolarů (1,1 miliardy Kč), uvádí SCMP. A to z něj může udělat skutečný světový trhák.

Jak hodnotíte letoun J-10C?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Zobrazit další články