Čína evidentně tlačí na rychlý vývoj letounů 6 generace, což potvrzuje nový prototyp J-36, který v sobě zahrnuje několik významných změn.
Čínští konstruktéři s vývojem letounu 6. generace nezahálí, o čemž svědčí fotograficky prokázaná existence druhého prototypu těžkého letounu Chengdu J-36. Podle všeho na něm vývojáři významně zapracovali, neboť lze na existujících snímcích rozeznat celou řadu změn, které budou mít na výsledek značný vliv. Redakce Armádního Zpravodaje soudí, že to svědčí o intenzivní práci, ale také o tom, že letoun ještě rozhodně není připraven k výrobě.
Prototyp J-36 obsahuje významné změny
Snímky letícího druhého prototypu J-36 se objevily na čínských sociálních sítích, a Armádní Zpravodaj se domnívá, že stejně jako u dalších podobných úniků, jde i tady i záměrné zveřejnění. FlightGlobal potvrzuje, že na něm je možné zaznamenat mnoho změn, například na podvozku, tryskách pohonu a nasávání vzduchu. To rozhodně svědčí o tom, že konstruktéři nezahálí a pro Čínu je vývoj letounu 6. generace velkou prioritou.
Snímky by dokonce mohly svědčit o tom, že nastává období vzdušné převahy Číny, domnívá se EconomicTimes s odvoláním na některé analytiky. Armádní Zpravodaj ale musí konstatovat, že vlastně není jasné, o jaký typ prototypu se v případě J-36 jedná. To podobné platí i o letounu 6. generace Shenyang J-50, jehož snímky se též opakovaně objevily. Na druhou stranu nedostatek zpráv o americkém letounu 6. generace Boeing F-47 může svědčit o dvou věcech – buďto o velkém utajení, nebo – což je horší – o zaostávání.
Těžký a univerzální letoun se 3 motory
J-36 je těžký třímotorový bezocasý letoun, čímž se od jiných bojových letadel odlišuje, protože ta mívají jeden, nebo častěji dva motory. Wikipedia uvádí, že jeho úlohou bude v budoucnu získání vzdušné převahy, různé údery, zachycení nepřítele, velení a řízení týmových operací letadel a dronů. Bude se jednat o stroj s pokročilou schopností stealth vybavený moderními zbraněmi a senzory a spolupracující s drony; další parametry však známy nejsou.
Změny v designu každopádně svědčí o tom, že letadlo ještě není hotové a připravené na výrobu, shoduje se Twz. Za zásadní přitom považuje změnu trysek motoru, které jsou – na rozdíl od prvního prototypu – pravděpodobně vertikálně vektorovatelné, a mohu sloužit i ke zlepšení stability. Zásadně přepracovaný byl také podvozek, konstrukce by měla mít například menší kryty, a jiné je i sání motoru. Většina těchto úprav pravděpodobně bude mít dopad na schopnost stealth, takže bude letoun velmi špatně zaměřitelný radary
