Ruský Su-35S bude proti Eurofighterům Typhoon v nevýhodě. Díky novému radaru přebírají iniciativu a dříve odpálí Meteor

Na letounech Eurofighter stojí několik letectev evropských zemí. Jakmile přitom dostanou moderní radar, budou mnohem nebezpečnější než dříve.

Eurofighter Typhoon se střelami KEPD 350 Taurus i Zdroj fotografie: MBDA
                   

Bojový letoun Eurofighter Typhoon je společným projektem několika evropských zemí a stojí na něm důležitá letectva třeba v Německu a Velké Británii, ale i v dalších státech. Je považován za jeden z neschopnějších strojů 4. generace, ale původní verze měla starší typ pulzně-dopplerova radaru, což jeho schopnosti sráží. Armádní Zpravodaj se domnívá, že namontováním nových radarů typu AESA, jako je ECRS Mk1, se však značně zlepší.

Eurofightery mají několik AESA radarů

Letouny Eurofighter se v jednotlivých zemích mírně odlišují, což platí i pro radary. Dříve vyrobené stroje mají starší typ, ale nové nebo modernizované dostávají vylepšené aparatury AESA, jichž je několik typů. Kuvajtské a katarské mají radar ECRS Mk0, britské ECRS Mk2, německé a španělské zase ECRS Mk1, uvádí ve své zprávě výrobce radaru, společnost Hensold. Podle ní má poskytnout zvýšený výkon a rychlé přepínání režimů.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Radar ECRS Mk1 iZdroj fotografie: Hensold
Radar ECRS Mk1

O tom, jaký má radar dosah, nelze najít žádné údaje. TheDefensePost pouze uvádí, že má o 50 procent větší úhlový dosah než starý radar a podporu operací vzduch-vzduch a vzduch-zem s vysokým rozlišením. Obecně se dá říci, že jsou jeho schopnosti vyšší než třeba u radaru typu PESA ruského letounu Suchoj Su-35S Flanker-E. To znamená, že by ho měl Eurofighter mnohem dříve zaměřit, což může pilotovi pomoci rozhodnout se, zda zaútočit, nebo raději zvolit jiný postup, čímž to bude on, kdo bude mít iniciativu a udávat průběh střetu.

Lepší radar umožní lépe využít Meteor

Větší dosah radaru a možnost vidět nepřítele bez nutnosti měnit směr letu, což radar AESA umožňuje, znamená možnost použít proti němu střely vzduch-vzduch dalekého dosahu. Wikipedia uvádí, že Eurofighter používá radarem naváděné střely AIM-120 AMRAAM, a hlavně MBDA Meteor s dosahem až 200 km a vysokou pravděpodobností zničení cíle. Su-35 sice může mít střely R-37M s delším dosahem, ale jeho handicapem je právě slabší radar.

Střela Meteor

Nejlepší Západní protiletadlová střela není americká, ale evropská: Meteor je extrémně drahý a nestačí na ruskou „bestii“ R-37M

Vybavení Eurofighteru radarem typu AESA je v současnosti v podstatě nutnost, protože bez něj je jakékoliv letadlo v nevýhodě. Jejich evropští uživatelé je hodlají mít ve výzbroji ještě mnoho let, někteří si k nim jenom přikupují vyspělejší Lockheed Martin F-35 Lightning II, ale spíše jako doplněk. Eurofightery nahradí až letouny 6. generace, ať jde o projekt FCAS nebo GCAP, ale ty budou zaváděné do výzbroje nejdříve koncem 30. let 21. století.

Eurofighter Typhoone s radarem ECRS Mk1

Za jak nebezpečný považujete Eurofighter s radarem typu AESA?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články