Írán stále potřebuje stíhačky F-14 | ArmádníZpravodaj.cz

Americké letouny F-14 Tomcat jsou pro Írán stále číslem jedna. Proč už je konečně nevymění?

Legendární americká letadla jsou v provozu jen u jednoho z největších amerických nepřátel. Írán dělá doslova psí kusy, aby je udržel ve vzduchu.

i Zdroj fotografie: Shahram Sharifi / Creative Commons / CC BY-SA
                   

V roce 1972 podepsal Irák a Sovětský svaz smlouvu, která mohla změnit poměr sil v Perském zálivu. Zde měli Američané velkého spojence v podobě íránského šáha. Tak mu dali doslova bianko šek na nákup zbraní, o které si řekne. Protože Írák měl získat rychlé sovětské MiG-25, udělala americká administrativa něco, čehož dodnes velmi lituje. Dodala do Íránu moderní letouny F-14 Tomcat.




Po revoluci stroje získali nepřátelé USA

Problémem bylo, že v roce 1979 šáha svrhla islámská revoluce a z Íránu se rázem stal jeden z největších nepřátel USA. Vyzbrojený touto moderní americkou výzbrojí. Začala tak vlastně dodnes trvající hra na přetahovanou. Íránci se kdekoli snaží získat díly, které by jim pomohly udržet letadla v provozu. A Američané se naopak snaží zabránit jakoukoli cestou, aby se do Íránu dostal byť jediný šroubek.


iZdroj fotografie: Shahram Sharifi / Creative Commons / CC BY-SA

Není čemu se divit. Ačkoli jsou F-14 zhruba 50 let staré stroje, stále patří k tomu nejlepšímu, co v oblasti Perského zálivu létá. A jsou to nejlepší letadla ve výzbroji islámského režimu. To dokázala především za války mezi Íránem a Irákem v osmdesátých letech. Iráčtí piloti se jich báli jako čert křížem, když byla ve vzduchu, většinou se raději stáhli. F-14 má na kontě 66 potvrzených sestřelů. Ale může jich být až kolem 200.

Pomohl vlastní letecký průmysl

Írán měl celkem 79 F-14. Odhaduje se, že jich je nyní kolem 40. A dělá vše možné, aby si je udržel. Nějaké komponenty získal, ale hlavně vyvinul vlastní letecký průmysl, který mnoho náhrad dokázal udělat sám. Například původně měly íránské F-14 schopnost odpalovat jen rakety dlouhého doletu Phoenix. Technici ale dokázali instalovat zařízení i na odpal raket krátkého a středního doletu a další.


iZdroj fotografie: Ali Khodaei / Creative Commons / CC BY-SA

Ihned po revoluci USA stoply jakékoli dodávky dílů. Věřilo se, že zanedlouho složité letouny přestanou létat. Technikům se ale kanibalizací podařilo část udržet ve vzduchu. Tak potřebné byly. Trochu pomohli i Američané. Dodali v polovině osmdesátých let část dílů výměnou za americká rukojmí, která islámský režim zadržoval. Na konci války v roce 1988 bylo prý v provozu 34 strojů a místní průmysl se neustále snažil.

Ale Íránci zkoušeli nelegální cesty. V roce 1998 američtí agenti zatkli Parvize Laviho íránského původu, protože se pokoušel nakoupit náhradní motory. Objevilo se i několik dalších operací, které se podařilo překazit. Když námořnictvo v roce 2006 vyřadilo své poslední F-14, zadrželi agenti dokonce několik letadel určených pro muzea, protože v nich byly použitelné díly. Ačkoli byly snaha mnohdy úspěšné, létají íránské Tomcaty dodnes.

Zdroj: TheNationalInterest

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
5/5 (82%) 339 hlasů
Nahlásit chybu
Události247.cz
Zdroj z blízkého okolí prezidenta Zemana prozradil, jak na tom ve skutečnosti je. Světlé chvilky střídají chvíle zmatenosti, řekl
VědaŽivě.cz
Svatební noc ve středověku měla jasná pravidla. Striktní seznam věcí, které musely být za dohledu dodrženy
JakZdravě.cz
Tabulka pro zjištění optimální váhy: Jaká je vaše hodnota s ohledem na pohlaví a věk?
adbz.cz
Bohatě rozkvetlá terasa, balkón a parapety po celý rok. Jak je osázet, prozradila letitá pěstitelka