Americké letouny F-14 Tomcat jsou pro Írán stále číslem jedna. Proč už je konečně nevymění?

Legendární americká letadla jsou v provozu jen u jednoho z největších amerických nepřátel. Írán dělá doslova psí kusy, aby je udržel ve vzduchu.

i Zdroj fotografie: Shahram Sharifi / Creative Commons / CC BY-SA
                   

V roce 1972 podepsal Irák a Sovětský svaz smlouvu, která mohla změnit poměr sil v Perském zálivu. Zde měli Američané velkého spojence v podobě íránského šáha. Tak mu dali doslova bianko šek na nákup zbraní, o které si řekne. Protože Írák měl získat rychlé sovětské MiG-25, udělala americká administrativa něco, čehož dodnes velmi lituje. Dodala do Íránu moderní letouny F-14 Tomcat.

Po revoluci stroje získali nepřátelé USA

Problémem bylo, že v roce 1979 šáha svrhla islámská revoluce a z Íránu se rázem stal jeden z největších nepřátel USA. Vyzbrojený touto moderní americkou výzbrojí. Začala tak vlastně dodnes trvající hra na přetahovanou. Íránci se kdekoli snaží získat díly, které by jim pomohly udržet letadla v provozu. A Američané se naopak snaží zabránit jakoukoli cestou, aby se do Íránu dostal byť jediný šroubek.

iZdroj fotografie: Shahram Sharifi / Creative Commons / CC BY-SA

Není čemu se divit. Ačkoli jsou F-14 zhruba 50 let staré stroje, stále patří k tomu nejlepšímu, co v oblasti Perského zálivu létá. A jsou to nejlepší letadla ve výzbroji islámského režimu. To dokázala především za války mezi Íránem a Irákem v osmdesátých letech. Iráčtí piloti se jich báli jako čert křížem, když byla ve vzduchu, většinou se raději stáhli. F-14 má na kontě 66 potvrzených sestřelů. Ale může jich být až kolem 200.

Pomohl vlastní letecký průmysl

Írán měl celkem 79 F-14. Odhaduje se, že jich je nyní kolem 40. A dělá vše možné, aby si je udržel. Nějaké komponenty získal, ale hlavně vyvinul vlastní letecký průmysl, který mnoho náhrad dokázal udělat sám. Například původně měly íránské F-14 schopnost odpalovat jen rakety dlouhého doletu Phoenix. Technici ale dokázali instalovat zařízení i na odpal raket krátkého a středního doletu a další.

iZdroj fotografie: Ali Khodaei / Creative Commons / CC BY-SA

Ihned po revoluci USA stoply jakékoli dodávky dílů. Věřilo se, že zanedlouho složité letouny přestanou létat. Technikům se ale kanibalizací podařilo část udržet ve vzduchu. Tak potřebné byly. Trochu pomohli i Američané. Dodali v polovině osmdesátých let část dílů výměnou za americká rukojmí, která islámský režim zadržoval. Na konci války v roce 1988 bylo prý v provozu 34 strojů a místní průmysl se neustále snažil.

Ale Íránci zkoušeli nelegální cesty. V roce 1998 američtí agenti zatkli Parvize Laviho íránského původu, protože se pokoušel nakoupit náhradní motory. Objevilo se i několik dalších operací, které se podařilo překazit. Když námořnictvo v roce 2006 vyřadilo své poslední F-14, zadrželi agenti dokonce několik letadel určených pro muzea, protože v nich byly použitelné díly. Ačkoli byly snaha mnohdy úspěšné, létají íránské Tomcaty dodnes.

Zdroj: TheNationalInterest

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Zobrazit další články