Letoun F-16 byl velice rozšířený také v evropských zemích, a když zastarával, vrátila ho na přelomu 20. a 21. století zpět na vrchol modernizace označovaná jako MLU.
Bojový letoun General Dynamics F-16 Fighting Falcon vstoupil do služby již v roce 1978, a pořídily si ho téměř tři desítky států. Vzhledem k mnoha úpravám je přitom vyráběn dodnes, ačkoliv je pochopitelné, že jsou dnešní verze oproti těm původním hodně vzdálené. Některé schopnosti a vybavení F-16 se totiž během desítek let a výroby změnily takřka k nepoznání, ale starší typy jsou navrženy tak, aby šly časem „upgradovat“. Jedním z nejznámějších projektů modernizace je potom F-16BM pro dvoumístné, a F-16AM pro jednomístné verze.
Modernizace vrátila F-16 na vrchol
Hojně rozšířenou variantou byla F-16A/B Block 15, která vstupovala do výzbroje nejenom amerického, ale i dalších letectev, hlavně v průběhu 80. let 20. století, a vyrobena jí byla skoro tisícovka. Její vybavení nicméně začalo postupně zastarávat, načež vznikl projekt F-16 AM/BM na jejich zásadní modernizaci. Práce na něm začaly již v roce 1989, uvádí AirFighters, ale americké letectvo od něj nakonec ustoupilo. Vyústil však v modernizační balíček označovaný jako MLU, který byl do letounů montován asi v polovině jejich životnosti.
Největší zájem o něj byl v Evropě, a právě jeho prostřednictvím nechalo letadla zhruba na přelomu tisíciletí modernizovat Nizozemsko, Dánsko, Norsko či Belgie, ale i další. Balíček v podstatě znamenal, že starší F-16A/B získaly schopnosti tehdy nejmodernějších F-16C/D Block 50/52, takže mohly rázem používat vyspělejší zbraně, jejich radar měl delší dosah, a měly mnohem vyspělejší kokpit i mnoho dalšího. Z letadel se v tu chvíli opět stala světová špička schopná vyrovnat se čemukoliv, snad kromě již tehdy existujících F-22 Raptor, udává AeroCorner.
Vylepšený radar nebo moderní střely
Změny byly u F-16 po modernizaci balíčkem MLU významné, i když pouhým okem samozřejmě vidět nejsou. První se týká změny počítače, což letounu umožnilo mnohem lepší zpracování dat, a tím třeba zkrácení reakční doby. Vylepšený radar mu zase dával prodloužený dosah a detekce se zlepšila o 25 %, uvádí F-16. A pilot také získal možnost odpalovat moderní radarem naváděné střely AIM-120 AMRAAM či najednou sledovat více cílů.
Modernizovaná letadla byla také schopna mnohem rychleji a přesněji rozpoznávat přátelské a nepřátelské cíle, a piloti získali i nové možnosti ovládání v kokpitu, v němž se objevily třeba lepší displeje. V některých případech dokonce vybavovala jednotlivá letectva své piloty helmami s průhledovým displejem a instalovala i další vybavení. Letouny s modernizací MLU jsou však dnes spíše zastaralé a k modernímu vedení boje se již nehodí. Mnohé západní státy je v současnosti nahrazují letadly F-35, třeba Slovensko ale zvolilo F-16V Block 70/72.