NÁZOR: Jak známo, letouny stealth jsou na radarech viditelné jen velmi obtížně. V boji je to sice obrovská výhoda, ale jakmile se ztratí vlastní armádě, je to problém.
Moderní bojové letouny 5. generace mají mj. vlastnost označovanou jako stealth. To neznamená, že by nebyly vidět, ale že jsou velmi špatně zaměřitelné na radarech, neboť mají jen malý radarový odraz, což je dáno jejich tvarem a použitými materiály. V boji je to neocenitelné, jelikož o nich nepřítel nemusí vědět, případně má problém navést protiletadlové střely. Situace se ale mění, pokud se letoun s touto schopností ztratí a je potřeba ho najít.
F-35B může zmizet po katapultáži pilota
Ztráta letounu je možná v pustých oblastech, které nejsou pokryté radary, ale například americká námořní pěchota musela řešit ztrátu letadla v Jižní Karolíně, tedy v místě, kde je radarů spousta. Jeden z jejích letounů Lockheed Martin F-35B Lightning II měl totiž nedaleko města Charleston problémy, a pilotovi nezbylo nic jiného, než se katapultovat. Bez následků se zachránil a bylo známo místo, kde letadlo opustil, ale jakoby se po něm slehla zem. Situace byla tak ošemetná, že měla námořní pěchotě s pátráním pomoci veřejnost.
A jak je to vlastně možné? Problémem bylo, že byly radary běžně mapující pohyb letadel na obloze bezradné, neboť nemohly trasu stealth letadla bez pilota zaznamenat. Běžně to nebývá problém, pakliže není v boji, funguje jeho transpondér, s jehož pomocí ho lokalizovat lze. Jenomže v tomto případě ho porucha vyřadila, a navíc v oblasti, kde se nachází hojný počet jezer a bažin, takže mohl být letoun vlastně kdekoli.
Prázdný letoun může urazit stovky kilometrů
Logickým předpokladem při nehodě letadla je, že spadne v oblasti, v níž se pilot katapultuje. To se ostatně také často děje, jenomže ne vždy – a zvláště pak v případě, kdy je zapnutý autopilot, což byl i případ ztraceného Lockheed Martin F-35B Lightning II. Ten pak může dlouhou dobu letět sám, a to teoreticky až do doby, než mu dojde palivo. Například v roce 1989 dokázal takto doletět po katapultáži pilota v Polsku letoun Mikoyan-Gurevich MiG-23 až do Belgie. Ale podobných případů je v letecké historii zaznamenáno více.
Bojový dosah stroje F-35B je přitom téměř 1 000 km, takže se mohl ocitnout de facto kdekoliv. Jedinou možností bylo najít jeho trosky nebo doufat, že si ho při letu někdo všiml. Tehdy však bylo velmi špatné počasí, což šance velmi ztěžovalo. Pátrací týmy nakonec našly trosky letadla asi 100 kilometrů od místa, kde se pilot katapultoval. Případ ale ukázal paradox, že mohou i takto vyspělé letouny trpět handicapy.