Skvělý úspěch pro český zbrojní průmysl. Francie si pronajímá letadla L-39 Albatros

Výcvik francouzských zkušebních pilotů na letounech L-39 Albatros je skvělou reklamou českého leteckého průmyslu a může podpořit i zájem o Skyfox.

L-39 Albatros společnosti Babcock i Zdroj fotografie: Babcock
                   

Česká, respektive československá proudová cvičná letadla Aero L-39 Albatros jsou sice starší, ale stále mají ve světě úspěch. Skutečnost, že se na nich nově budou cvičit i francouzští zkušební piloti, dokazuje, že jde o kvalitní letouny a českému leteckému průmyslu to dělá mimořádnou čest. Redakce Armádního Zpravodaje je navíc přesvědčena o tom, že je užívání těchto letounů i mimořádnou reklamou pro jejich nástupce Aero L-39 Skyfox.

L-39 udělá ve Francii dobrou reklamu

Česká cvičná letadla L-39 Albatros budou využívat ve francouzské škole zkušebních pilotů EPNER, přičemž patří mezinárodní společnosti Babcock. Ta uvádí, že budou sloužit pro instruktážní a hodnotící cvičení, což umožní účastníkům výcviku posoudit výkon a letové vlastnosti letadla za realistických provozních podmínek; létat mají přitom i v simulačních rolích protivníka. Babcock se mimo jiné zaměřuje i na poskytování pilotního výcviku.

Ukrajinští výsadkáři při výcviku

Video: Šokovaní Rusové. Ukrajinské speciální jednotky se k nim tiše infiltrovaly a jednoho po druhém poslaly na věčnost

L-39 Albatros je původně československý výrobek, a Wikipedia uvádí, že byl vyráběn v letech 1971 až 1996. Jde o jednomotorový proudový podzvukový letoun sloužící k pokročilému výcviku, který byl dokonce vyvážen do řady zemí, a ačkoliv už dávno nevyráběn není, stále k výcviku slouží a je hodnocen jako velmi kvalitní. Pro český průmysl je navíc pozitivní, že jeho přítomnost ve Francii, ale i jinde, může sloužit jako reklama jeho nástupci L-39 Skyfox, který z něj vychází, ale je určen pro pokročilý výcvik na současných moderních strojích.

Kvality L-39 potvrdil akrobatický tým

Letouny společnosti Babcock nejsou nové, což vychází z toho, že už dávno nejsou vyráběny. Airforce-Technology uvádí, že jich získala celkem 11 v roce 2024 od společnosti Apache Aviation, přičemž byly dříve součástí Breitling Jet Teamu. Jde mimochodem o jediný civilní akrobatický tým na světě, který létal s proudovými letadly. Armádní Zpravodaj se domnívá, že volba L-39 Albatros tak svědčí o jeho kvalitách, které jsou viditelné i tolika letech.

L-39 Skyfox na letišti iZdroj fotografie: Aero Vodochody
L-39 Skyfox, nástupce L-39 Albatros

Albatros dokáže dosahovat rychlosti až 750 km/h, a kromě výcviku ho lze v upravené verzi používat i jako lehký bitevník. Je na něj totiž možné přidělat například rychlopalný kanon, a na dvou závěsnících zvládá nést až 284 kilogramů výzbroje, kterou mohou tvořit například letecké pumy nebo neřízené rakety. Ale přesto byla většina z 2 800 vyrobených kusů vždy využívána k výcviku, a ve světě jsou stále relativně hojně rozšířené.

Z jakého důvodu si podle vás Francouzi vybrali pro výcvik letoun L-39 Albatros?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články