JAS-39 E/F Gripen je opravdu skvělý, ale oproti F-35 není o tolik levnější. Brzy by navíc muselo dojít k jeho nahrazení, což mu láme vaz

Česko odmítlo nabídku na letoun Gripen E, a stejně jako ono, tak i jiné země daly přednost F-35. Je za tím pravděpodobně kalkul na desetiletí.

Jas-39E Gripen na obloze i Zdroj fotografie: Saab
                   

Českou veřejnost stále rozděluje otázka, zda si letectvo nemělo raději pořídit švédské bojové letouny Saab JAS-39 E/F Gripen namísto amerických Lockheed Martin F-35A Lightning II. Armádní Zpravodaj je přesvědčený, že ačkoliv je v současné době švédský Gripen E/F velmi kvalitní a na obloze má jenom několik lepších soupeřů, je jako dlouhodobá budoucnost mnohem lepší F-35, a to jak z kvalitativního hlediska, tak překvapivě i finančně.

Rozdíl v ceně letadel je zhruba 20 %

Ačkoliv je Gripen prezentovaný jako letoun s příznivou cenou, překvapením možná je, že tomu tak docela není. Třeba AeroTime dal JAS-39 E/F cenovku 85 milionů dolarů (1,9 miliardy Kč) a k F-35A 109 milionů dolarů (2,45 miliardy Kč). Švédský letoun tedy vychází levněji, ale vzhledem k vlastnostem ne nijak výrazně. Navíc platí, že se cena dost těžko posuzuje, protože většinou zahrnuje různé balíčky výzbroje, údržby, školení či modernizace, a ty se mohou výrazně lišit – detaily nebývají známé, takže nelze z prodejních cen 100% vycházet.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

F-35 s výzbrojí v podvěsu

„Invaze“ F-35 zabíjí evropský vojenský letecký průmysl. Evropské země by se měly spojit, záležet bude na letounu 6. generace

Druhou položkou je údržba. I zde by měl být Gripen levnější, i když ani v tomto případě nejsou přesné propočty veřejné. I tak je ovšem Armádní Zpravodaj přesvědčen, že se F-35 vyplatí, a to hlavně jako dlouhodobá investice. Wikipedia uvádí, že je JAS 39 E/F letoun 4,5. generace, kdežto F-35 generace páté. A protože relativně brzy nastoupí generace 6., bude 4,5. zastaralá a vznikne tlak na její výměnu, což u generace 5. nehrozí, takže nebude nutné kupovat nové letouny. Navíc má mít F-35 v budoucnu 80% schopností Boeing F-47.

Otázkou tedy je, proč si některé země vlastně JAS-39 E/F Gripen kupují. Například Brazílie a nejnověji také Kolumbie, ačkoliv ta to může přehodnotit ve prospěch čínských J-10CE. Největším důvodem může být, že jim Amerika zkrátka F-35 neprodá, a zároveň nechtějí dodávku z Číny nebo Ruska, i když to nelze soudit. Možné je také to, že jednoduše letoun 5. generace nepotřebují, neboť ho nemají (a nejspíše ani mít nebudou) sousedé coby možní soupeři, a byl by pro ně tedy zbytečným luxusem, ale to zrovna pro letectvo NATO neplatí.

Gripen porazí F-35 rychlostí a obratností

Jenom papírově se v mnoha ohledech může zdát, že je Gripen E/F lepší než Lightning II, oproti němuž má max. rychlost Mach 2, zatímco on jenom Mach 1,6, uvádí portál F-35, a též je mnohem obratnější. To mu dává výhodu v boji na krátkou vzdálenost, ale Armádní Zpravodaj zdůrazňuje, že k takovému souboji dnes téměř nedochází, a důležitější je tedy boj na dlouhou vzdálenost za použití střel vzduch-vzduch s radarovým naváděním.

Jas-39C českého letectva

F-35 jsou dlouhodobě lepší volba a standard NATO, staré JAS-39C/D Gripen ani novější Jas-39E/F letectvo nespasí, i když jsou levnější

Zbraně mají letouny podobné, což platí také o radarech AESA, takže budou jejich detekční schopnosti podobné. Jenomže F-35 má schopnost stealth, což znamená, že ho radar na delší vzdálenost nemusí zachytit, což u Gripenu neplatí. Může tak vystřelit mnohem dříve, což jí dává nezanedbatelnou výhodu, a z místa uletět. Důležitou roli hraje i schopnost dalších detekčních přístrojů, fúze dat či jejich sdílení – i když má tyto schopnosti i nejnovější Gripen, obecně panuje shoda, že je F-35 lepší, čímž má větší bojovou hodnotu.

Srovníní Gripenu a F-35

Jak vidíte srovnání F-35A a JAS-39 E/F?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články