K objektivnímu posouzení nových verzí obou letounů mohou posloužit ty starší, které Thajsko provozuje. Ale rozhodnout se nebude ani tak snadné.
Když si letectvo vybírá nový letoun 4,5. generace, není to jednoduché rozhodnutí, které záleží na mnoha aspektech, a jde o volbu na desetiletí. Třeba stroje jako General Dynamics F-16 Block 70/72 Fighting Falcon a Saab JAS-39E/F Gripen jsou si v parametrech a schopnostech tak podobné, že musí záležet doslova na detailech. A protože se v reálném boji nikdy nestřetly, lze vycházet hlavně z papírových údajů, ale rozhodnout může i praxe.
Letectvo Thajska má F-16 i JAS-39 Gripen
Těsný souboj mohou svést JAS-39 Gripen a F-16 v Thajsku, přičemž mohou výsledky odpovědět na otázku, který letoun je nejspíše lepší. Thajské letectvo posuzuje oba, uvádí EurAsianTimes, a zajímavé je, že používá i oba starší typy, tedy JAS-39C/D a několik starších verzí F-16. Je nicméně pravdou, že mohou rozhodovat i parametry a detaily, jako třeba poskytnuté slevy, termíny dodání nebo možnost vyzbrojení. Oba letouny jsou přitom lehčí jednomotorové typy, což je k sobě přibližuje více než s jinými dvoumotorovými 4,5. generace.
Oba letouny jsou například podobně velké: F-16 má na délku 15,06 metrů, uvádí Wikipedia, a Gripen 15,2 metrů, i když rozdíl je v maximální vzletové hmotnosti. U amerického letadla je téměř 19,2 tun, kdežto u švédského 16,5 tun. Podobná je pak také maximální rychlost, která dosahuje u F-16 Mach 2,05, a u Gripenu Mach 2, uvádí Wikipedia, stejně jako dolet s přídavnými nádržemi nebo dostup. I když například Gripen se může chlubit používáním provizorní plochy, což je u F-16 s nízko položeným sáním motoru téměř nemožné.
Výzbroj a vybavení se téměř neliší
Jaký letoun si pořídit, může rozhodnout také výzbroji. Obecně platí, že jsou oba letouny většinou schopné používat stejné typy různých západních raket, střel či pum, a oba mají rychlopalný kanon. Jejich nosnost je opět velmi podobná, a to 7,7 tun u F-16, a u Gripenu je o 600 kg nižší. Letouny disponují moderním radarem typu AESA či schopnostmi elektronického boje, takže i tady se budou hledat rozdíly obtížně, což platí i o manévrovatelnosti.
Co ale může hrát v rozhodování o letounu významnější roli, je jeho rozšíření, protože to do budoucna rozhodne o možnostech různých upgradů třeba na nové typy zbraní. V tom jednoznačně vede F-16, protože nový typ Gripenu používá jenom Švédsko a Brazílie, zatímco v mnoha dalších zemích – včetně řady evropských – Saab se svými nabídkami pohořel. Na druhou stranu ve snaze uspět a projektu přilepšit mohou Švédové nabízet nějaké slevy, bonusy a dřívější dodání. Na rozdíl od F-16, na níž je dlouhá řada zájemců.