Švédský letoun Gripen E není příliš úspěšný, i když si nějaké zákazníky nakonec našel. Ještě hůře je na tom námořní verze, využívat by ji mohla maximálně Indie.
Švédský zbrojní koncern Saab se po světě snaží udat svůj vyspělý Saab JAS 39E/F Gripen, což je moderní letoun 4,5. generace s mnoha vylepšeními. Nakonec se mu podařilo prorazit hlavně v Jižní Americe, i když nějaké velké objemy nákupů nejspíše Švédsko čekat nemůže. Armádní Zpravodaj soudí, že ještě méně úspěšná potom je a bude mnohem méně známá varianta letounu označovaná jako Saab Gripen Maritime určená pro letadlové lodě.
Gripen Matitime pro CATOBAR a STOBAR
Švédsko letadlové lodě nemá, a proto by mohlo překvapit, že vyvíjí letoun schopný z nich startovat, ale je tomu opravdu tak. Gripen Maritime výrobce popisuje jako variantu JAS 39Eschopnou operací z plavidel typu CATOBAR a STOBAR. Ta první představují letadlové lodě vybavené katapultem, na nichž letouny přistávají za pomoci záchytných lan – což využívají i ta STOBAR, ale z nich letouny startují silou svého motoru za pomoci skokanského můstku.
Námořní Gripen má být upravený tak, aby zvládal vlhké prostředí a korozivní účinky slané vody. Armádní Zpravodaj předpokládá, že by musel být vybavený i hákem na záchytná lana na palubě, a nejspíše zesílenou konstrukcí. Problém však je, že ho nejspíše nikdo nechce. Saab v roce 2020 informoval, že letoun nabídne Indii pro její letadlové lodě, ale ta se nakonec rozhodla koupit francouzské letouny Dassault Rafale M.
Provozovatelé „letadlovek“ mají vlastní stoje
Největším problémem letounu Gripen Maritime bude, že není námořnictvo, které by ho potřebovalo. Letadlové lodě CATOBAR mají totiž jenom Spojené státy americké a Francie, a zavádět je chce Čína; STOBAR pak mají Čína, Indie a Rusko, uvádí Wikipedia. Rusko se ale rozhodlo loď Admirál Kuzněcov pravděpodobně sešrotovat, a až na Indii všechny státy vyrábí vlastní palubní letouny, takže švédské nepotřebují, soudí Armádní Zpravodaj. Ostatní existující letadlové lodě pak využívají letouny s krátkým vzletem a kolmým přistáním.
Nezájem o Gripen Maritime ovšem neznamená, že by se jednalo o špatný stroj; podle údajů Saabu by měl mít schopnosti jako Gripen E. Jeho rychlost by tedy měla být Mach 2, uvádí Wikipedia, a ve výbavě má radar AESA a unese 7,2 tun výzbroje a vybavení na 10 závěsných bodech. Může se jednat o širokou škálu západních pum a střel včetně vzduch-vzduch MBDA Meteor či Taurus KEPD 350 s plochou dráhou letu, ale také protilodní RBS 15F ER a další.
Proč se Švédsko pokusilo vyvinout i námořní Gripen?

