Léto smůly světových letectev. Proč byly vyřazeny tisíce letounů?

V letošním létě si snad vybrala většina světových letectev smůlu na několik let dopředu. Co se děje na obloze?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Někdy se za velmi krátkou dobu nahromadí smůla, jež zasáhne prakticky celý svět. O tom by v letošním létě mohli vyprávět vojenští letci. Musel být přerušen letecký výcvik, z provozu bylo vyřazeno několik tisíc letadel, které čeká náročná oprava, a do důchodu se definitivně chystá jedna legenda. Vyřazení se dočkala i jedna základna a celá parašutistická brigáda.

Záchranné sedačky mohly způsobit katastrofu

Nepříjemný skandál se začal odehrávat kolem vystřelovacích sedaček britské firmy Martin Baker. Problémy způsobuje pyropatrona na vystřelení sedačky z letadla během případného sestřelu. Může se samovolně odpálit, nebo naopak v případě nouze selhat. Námořnictvo a námořní pěchota proto 27. července uzemnily celou svoji flotilu Lockheed Martin F-35 Lightning II. O dva dny později je následovala i USAF.

Nejedná se však jen o F-35 a americké letectvo. Na zemi musí zůstat i F/A-18B/C/D Hornet, F/A-18E/F Super Hornet, E/A-18G Growler, T-45 Goshawk a F-5 Tiger II námořnictva, 203 T-38 Talon a 76 T-6 Texan II. Luftwaffe a RAF musely vyřadit z provozu Eurofightery. V Británii se k vyřazeným typům přidal i T1 Hawk. O tomto problému se vědělo od března, ale začal se řešit až nyní. Celá záležitost proto může přerůst v nepříjemný skandál.

iZdroj fotografie: Chris Lofting / Creactive Commons / GNU

Není to jediná kontroverze kolem supermoderní F-35. Dodávky náhradních součástek především pro motory jsou stále nespolehlivé, a tak je mnoho strojů i kvůli drobným poruchám mimo službu. V minulých letech stroj čelil mnohým technickým problémům, jako byl nestálý tlak v kabině, oslepující „zelená záře“ v hledí přileb pilotů při režimu nočního vidění nebo ztráta neviditelnosti při nadzvukové rychlosti. Tyto problémy však měly být odstraněny.

Trable má i RAF

Velké problémy má i královské letectvo. Vedle odstavených strojů, jež trpěly problémy s vystřelovacími sedačkami, se objevil i jeden velmi kuriózní. Největší letecká základna Luton se během července ocitla mimo provoz. Důvodem byla velká vedra, která v Británii panovala. Při teplotách nad 40 °C se asfalt letiště rozpálil a roztavil natolik, že z něj nešlo bezpečně vést provoz.

Luton je klíčovou leteckou základnu, která zajišťuje obranu země, ale i spojení s britskými jednotkami po celém světě. Jedná se tedy o značnou svízel. Další problém mají i britští výsadkáři. Ti zřejmě na čas ztratí unikátní schopnost seskoku v nízkých výškách (Low Level Parachute – LLP). Na vině bude vyřazení H-130J Hercules ze stavu RAF.

iZdroj fotografie: Uživatel Sheeju / Creative Commons / CC BY-SA

Ten má v příštím roce nahradit 22 Airbusů A440 Atlas. Dosud používané padáky, které dovolovaly výskok z Herculesu z výšky 130 metrů, nemají pro nové stroje certifikát a nejsou na něm vyzkoušeny. Velká Británie proto požádala o pomoc Francii, jež by Albionu měla půjčit své speciální vybavení. Testy nových britských padáků by měly začít letos v srpnu. Zda se ho stihne zavést spolu s A440 a neohrozit výcvik, to není jisté.

Konec legend v Indii

Velký problém řeší i indické letectvo. To po dlouhá desetiletí, konkrétně od roku 1963, používá legendární MiG-21 Bison. V řadách letectva země se jich vystřídalo přes 900 a vedly si velmi dobře. Jednadvacítka indického letectva dokonce jako jediná zaznamenala sestřel ve službách Pákistánu létající americké F-16. Jenže vše má svůj konec, technický stav a morální zastaralost byly do očí bijící.

Navíc se i neúměrně zvýšila nehodovost. V loňském roce indické letectvo ztratilo 5 strojů. Po poslední nehodě letos v červnu Indům došla trpělivost. Poslední čtyři letky, tedy asi 70 strojů, budou v příštím roce při 60. výročí slavnostně vyřazeny. Roku 2027 budou jednadvacítky následovat i podstatně novější MiG-29, kterých Dillí provozuje kolem padesátky.   

iZdroj fotografie: Uživatel Pathfinder.Kilo / Creative Commons / CC BY-SA

Co by mělo MiGy nahradit? Indická vláda již podepsala smlouvu s firmou Hindustan Aeronautics Limited na dodávku 83 víceúčelových strojů Tejas, které by měly být dodány v nejbližších letech. Je vypsaná i soutěž na dalších 114 letadel. Indie také chce investovat až 5 miliard dolarů (120 miliard korun) do projektu vlastního stíhače 5. generace. Ten by však podle expertů poprvé mohl vzlétnout za 10 až 15 let. 

Zdroj: Military

Jaké další potíže letectev v letošním roce znáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Zobrazit další články