Souboj mezi ruskými a čínskými letouny 5. generace není vůbec vyloučený; 1 na 1 by byl teoreticky vyrovnaný, celkově ale vítězí ty čínské.
I když mohou vypadat vztahy mezi Ruskem a Čínou téměř idylicky, mají mezi sebou řadu rozporů, takže není vyloučeno, že se jedna z velmocí rozhodne řešit problémy silou. Na obloze by se potom „potkaly“, resp. spolu sváděly boje, nejmodernější letouny ruského a čínského letectva, konkrétně ty 5. generace – Suchoj Su-57 Felon a Chengdu J-20 Mighty Dragon.
Su-57 a J-20 jsou podobně veliké
Predikovat, jak by dopadl souboj letadel Su-57 a J-20, je velice obtížné – i vzhledem k tomu, že mnohé z jejich schopností nejsou veřejně známé. Lze ale vycházet z některých obecných údajů, kdy mají letouny mnoho společného a jsou třeba podobně veliké. Su-57 má na délku 20,1 metrů, kdežto jeho čínský protějšek je o 20 cm delší, ale zato má o něco menší rozpětí křídel, uvádí DefenseMirror. Oba dva letouny jsou dvoumotorové, ale liší se konstrukčně; viditelným rozdílem mohou být třeba výrazné kachní plochy u čínského J-20.
Jednou ze schopností, kterou ovšem posoudit lze, je vlastnost stealth. NationalInterest uvádí, že je Su-57 obecně přisuzována nejnižší úroveň ze všech letounů 5. generace, a lze předpokládat, že v tomto klíčovém aspektu by čínský letoun vyhrál. Jestliže ale budou mít oba dva zhruba podobně schopné radary, čínský pilot by svého ruského soupeře nejspíše viděl dříve a mohl na něj také dříve zaútočit. Ruské střely R-37M a čínské PL-21 mají mít srovnatelný dosah, takže by souboj na dlouhou vzdálenost nejspíše vyhrál letoun J-20.
Su-57 vyniká manévrovatelností, ale ne počty
Letouny J-20 i Su-57 mají maximální rychlost Mach 2, uvádí Wikipedia, takže v tomto jsou vyrovnané. Motory obou pak umožňují vektorování tahu, což znamená vysokou manévrovatelnost. Su-57 byl ale pro souboje na krátkou vzdálenost přímo stavěn a je tedy v tomto směru o něco lepší – kdyby tedy čínský pilot udělal chybu a nechal soupeře, aby přiblížil, dal by mu tím výhodu, i když by to pochopitelně záleželo i na kvalitě výcviku.
Existuje ale jeden aspekt, v němž Su-57 oproti svému čínskému soupeři drtivě prohrává. Je tím počet letounů, které jsou obě země schopné nasadit – u Ruska panuje předpoklad, že vlastní něco přes 30 kusů, a to včetně prototypů, zatímco vyrábí jenom několik nových ročně. V Číně je však situace jiná, jelikož již v polovině roku 2024 Janes odhadl, že za 11 měsíců vyrobila zhruba 70 kusů, a v současnosti se může jejich celkový počet blížit 300. Lze proto tvrdit, že jenom prostými počty by čínské letouny 5. generace ty ruské prostě převálcovaly.