Umělá inteligence začíná pomáhat pilotům bojových letadel už teď, ale u 6. generace, včetně J-36, bude její úloha zcela stěžejní.
Bojové letouny jsou stále složitější, a jejich piloti, případně operátoři zbraní, jsou zavaleni řadou činností, aby je dokázali řídit a vést bojové i další operace. I proto řídí stále více procesů počítač, hlavně pak programy, které lze označit za umělou inteligenci. V letounech 6. generace, jímž má být čínský Chengdu J-36, bude hrát důležitou roli. Redakce Armádního Zpravodaje je přesvědčena, že bez jejího zásahu by člověk s letadlem moc nedokázal.
J-36 bude veliký třímotorový letoun
O tom, jakou roli bude hrát umělá inteligence v J-36, lze samozřejmě hlavně spekulovat, protože vlastně neexistují žádné oficiální informace. Wikipedia uvádí, že tak analytici označují čínský třímotorový letoun, jehož záběry se opakovaně objevily na sociálních sítích, ale zřejmě jde o cílené úniky informací řízené čínskou propagandou. Podle nich půjde o rozměrný letoun odpovídající těžkému stíhači, případně stíhacímu bombardéru. Snímky také odhalily, že by mohl být dvoumístný, a tedy mít místo pro pilota a operátora zbraní.
Chengdu J-36 #Stealth pic.twitter.com/HMF4CW66gO
— Fiona Antonella martinez (@Fiona75975939) August 30, 2025
Že bude mít J-36 prvky umělé inteligence, je více než jasné, protože to je pro letouny 6. generace stěžejní. Ale otázkou je, co bude umět. Scmp s odkazem na konstruktéry uvádí, že by určitě měla pomáhat pilotovi s přistáváním na letadlových lodích, čímž vlastně prozradil, že i přes veliké rozměry bude moci operovat z nosičů, což ještě zvyšuje jeho nebezpečnost pro případné soupeře. Lze navíc očekávat, že bude mít veliký dolet, a nejspíše tři vnitřní prostory pro nesení zbraní, mezi nimiž mohou být třeba vyspělé protilodní střely.
S desítkami dronů by si člověk neporadil
Vzhledem k netradiční bezocasé konstrukci je jasné, že bude J-36 nestabilní, a při řízení budou jistě pomáhat počítače, což dělají již u dnešních letounů. Twz uvádí, že bude mít i pokročilé velitelské a řídicí schopnosti, přičemž určitě zvládne řídit skupiny autonomních dronů, což je také u 6. generace nezbytné, a lze předpokládat, že v tom bude umělá inteligence velmi nápomocná, neb koordinovat činnost i desítek z nich by člověk nezvládal. Armádní Zpravodaj soudí, že může pomáhat také s vyhodnocováním dat ze senzorů.
Umělá inteligence nebude samozřejmě jenom doménou čínských letadel, intenzivně na její integraci pracují na celém světě. ApNews uvádí, že třeba v USA pilotovala letoun General Dynamics F-16 Fighting Falcon, byť ji preventivně hlídal pilot, který mohl vždy převzít řízení. Nešlo ale jenom o let, ale třeba i o přesnou navigaci bez GPS a další úlohy. Co ale američtí odborní naprosto vylučují, je používání zbraní – to má být stále rozhodnutím člověka.
Jak vidíte používání AI v letounech 6. generace?
