Ruský cvičný proudový letoun je používán ve více zemích. Modernizovaná verze dostává především radar a možnost nést lepší výzbroj.
Každé moderní letectvo potřebuje vyspělý letoun, na němž by mohli trénovat piloti před tím, než usednou do kabiny plnohodnotného stroje. Na světě jich existuje několik, třeba český Aero L-39 Skyfox, ale Rusko má pochopitelně svůj, a to celkem vyspělý proudový cvičný Jakovlev Jak-130 Mitten. Redakce Armádního Zpravodaje přitom zaznamenala informaci o tom, že vznikl první prototyp jeho vylepšené verze označované Jak-130M.
Letoun Rusové původně vyvíjeli s Italy
Jak-130 je dvoumotorový proudový podzvukový letoun určený hlavně k výcviku, ale může sloužit i jako bitevník. Ačkoliv je označován za ruský, Wikipedia upozorňuje, že vznikl ve spolupráci s italskou společností Aermacchi, ale cesty s ní se nakonec rozešly, a tak Italové vyvinuli velmi podobný Alenia Aermacchi M-346 Master. Rusku se dokonce podařilo letadla exportovat například do Alžírska, Běloruska, Íránu, Bangladéše a dalších.
Na vývoji novější verze pracuje již několik let. RuAvia uvádí, že má prototyp Jak-130M modernizovanou avionikou, lepší pohonnou jednotkou a zbraňový systém se schopností využívat moderní přesnou munici, stejně jako radar BRLS-130R, elektrooptický/laserový zaměřovací systém SOLT-130K a systém sebeobrany President-S130. Redakce Armádního Zpravodaje soudí, že to vše zvyšuje jeho schopnost působit i v roli bitevního letounu, byť ne plnohodnotného, a také bude dále sloužit pro výcvik na ruské letouny 4. a 5. generace.
Ruský letecký průmysl na tom není nejlépe, takže je nová verze cvičného letounu vlastně úspěch. Tím posledním bylo zavedení Suchoje Su-57 Felon, ale Armádní Zpravodaj upozorňuje, že je kritizován jako neplnohodnotná 5. generace. Suchoj Su-75 Checkmate potom Rusko již několik let slibuje, ale pravděpodobně nevznikne. A otázky se vznáší i nad novým strategickým bombardérem Tupolev PAK DA či letounem 6. generace Mikoyan PAK DP.
Jak-130M létá rychlostí přes 1 000 km/h
Nový cvičený letoun by měl mít základní parametry shodné jako starší verze; tedy být dvoumístný o délce 11,49 metrů a s rozpětím křídel 9,84 metrů, schopný dosahovat rychlosti až 1 060 km/h a vystoupat do výšky až 12,5 kilometrů. Bojový dolet Jak-130M je potom 555 kilometrů, i když s vylepšeným motorem by dle Armádního Zpravodaje mohl být i delší.
Unese přitom až 3 tuny výzbroje, například střelu vzduch-vzduch R-73 s infračerveným naváděním. Vzhledem k instalaci radaru pak není vyloučeno ani zavedení střely jako R-77. Wikipedia uvádí, že ta má radarové navádění a dosah až 193 kilometrů, a rovněž může Jak-130M používat neřízené střely, jakou je S-8, nebo různé druhy pum, a to až do hmotnosti 500 kilogramů. Armádní Zpravodaj nevylučuje, že by vzhledem k novému zaměřovacímu systému mohl zvládat klouzavé pumy vyrobené z běžných s konverzní sadou UMPK.

