Možná konečně úspěch pro švédské JAS-39 Gripen – co umí by mohly letouny předvést na Ukrajině, jejíž piloti už s nimi umí

NÁZOR: Švédsko má bojové letouny JAS-39 Gripen vhodné pro Ukrajinu, ale uvolnit je dokáže až v momentě, kdy bude přijato do NATO.

JAS-39 Gripen v AČR i Zdroj fotografie: Milan Nykodym / Creative Commons / CC BY-SA
                   

K boji s ruskými okupačními vojsky potřebuje ukrajinská armáda i moderní bojové letouny. Bez nich totiž není schopna už více než rok a půl probíhající válku vyhrát, a někdy jí chybí i k výraznému posunu na frontě. Ukrajina má sice slíbeno již několik desítek starších letounů General Dynamics F-16 Fighting Falcon, letadel by ale potřebovala mnohem více. Mezi vhodné možnosti se řadí i švédské Saab JAS-39 Gripen, tedy stejné, jaké v současné době používá české letectvo. Ukrajinští piloti už si je totiž dříve vyzkoušeli.

Gripen je proti ruskému letectvu stavěný

Společnost Saab zkonstruovala JAS-39 Gripen tak, aby byl silným soupeřem pro sovětské, resp. dnes ruské letectvo, a tzv. ho countroval (tedy vyvinula letadla tak, aby byla proti nepřátelským co nejefektivnější a měla nad nimi konstrukční výhody), neboť Švédsko předpokládalo, že jde o nejpravděpodobnějšího nepřítele. Gripen je proto nenáročný na údržbu, nevyžaduje nějaká sofistikovaná letiště, a zároveň je velmi hbitý a může být i silně vyzbrojený. Jde přesně o ty parametry, které by se v současné době ukrajinskému letectvu hodily.

Stroje Jas-39 Gripen na letišti iZdroj fotografie: Alan Wilson / Creative Commons / CC BY-SA
Letouny JAS-39 Gripen na letišti

Podle portálu Militarnyi začali ukrajinští piloti trénovat na letounech JAS-39 Gripen již v srpnu 2023, a někteří za sebou mají mít i úvodní fázi výcviku. Švédská vláda je však pro Ukrajinu stále neuvolnila, neboť tak nechce učinit dříve, než se Švédsko stane členem NATO. Do té doby potřebuje letadla pro svou obranu, informoval Business Insider. Švédsko o vstup zažádalo spolu s Finskem, které již členem aliance je, ale vstup Švédska blokuje Turecko a Maďarsko. Zatím tak není jasné, kdy bude moci Švédsko do NATO opravdu vstoupit.

Starší Gripeny by měly použití omezené

Kdyby Švédsko nakonec JAS-39 Gripen na Ukrajinu poslalo, jednalo by se nejspíše o starší variantu Jas-39C/D, jakou má dnes ve výzbroji i české letectvo. Má ovšem pouze starší typ radaru, a zřejmě by tak na ruská bojová letadla jako Suchoj Su-35 Flanker-E nestačila. Ale v případě využití k bombardování klouzavými pumami a řízenými střelami by byla užitečná podobně jako slíbené F-16. JAS-39C/D by mohla bojovat i s některými drony nebo řízenými střelami, a zároveň by jejich přítomnost mohla držet ruské letouny dále od fronty.

Jas-39 Gripen E

Jas-39 Gripen E je „evropská F-35“, tedy velmi schopný i silně vyzbrojený letoun. Přesto ho víceméně nikdo nechce

Poskytnout letouny Ukrajině, byť starší verzi, by přitom bylo pro Švédsko výhodné – tedy v případě, že by se na ukrajinském nebi osvědčily. Švédsko se je totiž snažilo udat všude po světě včetně České republiky, a i když šlo o modernější verzi Gripen E s vyspělým radarem a dalším moderními vybavením, zájem nebyl. A tak právě úspěchy z bojů na Ukrajině by mohly udělat Gripenům reklamu, ačkoliv by byla platná spíše mimo Evropu – spousta členů NATO, mezi nimi i ČR, jak jsme na ArmádnímZpravodaji psali, totiž přechází na americké letouny F-35A.

Představení letounu Jas-39 Gripen

Jakou šanci dáváte dodávce JAS-39 Gripen na Ukrajinu, a změní to pohled na letouny?

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články