Je docela překvapení, jak schopný je pákistánský letoun JF-17 Block III. Vyrovnat se může nejlepším protějškům 4. generace

Sice s cizí pomocí, ale i tak se Pákistánu podařilo vyvinout pokročilý bojový letoun, který neustále vylepšuje. A dokonce s ním má exportní úspěchy.

Pákistánský JF-17 na letecké show v Paříži i Zdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
                   

Jenom několik států na světě dokáže produkovat moderní bojová nadzvuková letadla, s nimiž se pak letectvo může postavit i těm nejlepším nepřátelům. Jedním z nich je možná překvapivě Pákistán, i když je pravdou, že s vývojem letounu označovaného jako CAC/PAC JF-17 Thunder potřeboval značnou pomoc z Číny. Jeho nejmodernější verze Blok III se nicméně v mnohém vyrovná nejlepším letounům 4. generace, které v současnosti brázdí oblohu.

JF-17 Pákistán vyladil a značně vylepšil

Vývoj letounu JF-17 začal již na konci 90. let 20. století a poprvé se vznesl v roce 2003, zatímco do výzbroje vstoupil v roce 2007, uvádí Airforce-Technology. Dlouho se nicméně potýkal s různými problémy a měl i několik nehod, ale dařilo se ho postupně vylepšovat. Konstruktéři také přišli s 2místnou variantou a vyspělejšími verzemi, až na konci roku 2020 začala výroba nejmodernější JF-17C Block III, která je srovnatelná s jinými čtvrté generace.

Pákistánský letoun JF-17 Thunder iZdroj fotografie: Shimin Gu / Creative Commons / CC BY-SA
Pákistánský letoun JF-17 Thunder

Jedním z jeho zásadních vylepšení je instalace moderního radaru typu AESA, což značně vylepšuje možnosti zaměření nepřítele. Janes uvádí, že konstruktéři použili v Block III i celou řadu kompozitních materiálů, čímž výrazně zmenšili radarový průřez letounu, i když se samozřejmě nedá ani vzdáleně mluvit o vlastnosti stealth. Lepší má být potom oproti starším verzím i manévrovatelnost letadla, a rovněž byl prodloužen jeho dolet.

JF-17 je lehký a nemá vysokou nosnost

Pákistánský JF-17 patří mezi menší a lehčí bojová letadla, přičemž je vybaven jedním motorem; jeho délka je potom 14,33 metrů a rozpětí křídel má 9,44 metrů. Wikipedia uvádí, že se dokáže pohybovat maximální rychlostí Mach 1,6 až 1,8, a bojový dolet má 900 kilometrů. Vybaven je kanonem ráže 23 milimetrů a na 8 závěsných bodech může nést výzbroj o hmotnosti až 3,7 tuny – jenom pro srovnání, podobně veliký jednomotorový Saab Jas-39 Grippen z výzbroje českého letectva má také 8 závěsníků, ale nosnost až 5,3 tun.

Pákistánská střela Brahmos

Ruský S-400 je bezmocný, pákistánský zabiják ho zničí na stovky km a má i skvělou přesnost. Viditelně tak kráčí po stopách M142 HIMARS

Letoun může nicméně nést celé spektrum zbraní, ať jde o střely vzduch-vzduch, vzduch-zem, naváděné i nenaváděné pumy nebo protilodní střely. Jednat se může o zbraně čínské, ale zvládá i mnohé americké a jiné systémy. JF-17 se navíc stal dobrým vývozním artiklem, posledním zákazníkem byl Ázerbájdžán, uvádí Defence-Blog, a mezi další uživatele patří Myanmar nebo Nigérie. Pákistán se také netají snahou pokračovat v jeho vylepšování.

Srovnání JF-17 a F-16

Jak dobrá může být nejnovější verze letounu JF-17?

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články