Aktuálně sehrávají hlavní úlohu na nebi letouny páté generace a do budoucna se na tom nic moc nezmění. Vcelku nepočetnou generaci chce rozšířit také Turecko.
Letouny páté generace umí v současné době vyrábět pouze tři státy, což jim dává nad ostatními velikou výhodu. O jejich produkci se nicméně snaží i další země, a asi nejblíže je k tomu Turecko se svým letadlem TAI TF Kaan, o němž jsme na ArmádnímZpravodaji psali s tím, že může být náhradou za F-35. V některých ohledech je nicméně sporné, zda ho nakonec bude možné za pátou generaci považovat. Ovšem už skutečnost, že se již jeho prototyp vznesl k nebi, svědčí o velikém pokroku tureckého leteckého průmyslu.
Když nedostali F-35, šli Turci vlastní cestou
Ještě před několika lety se Turecko spoléhalo, že jednou nakoupí americké letouny Lockheed Martin F-35A Lightning II 5. generace. Ale poté, co koupilo od Ruska systém protivzdušné obrany S-400, ho Američané z programu v roce 2019 vyřadili, uvádí BusinessInsider, neboť se báli, že mohou Rusové skrze něj získávat informace o letounu. Turecko také mezi tím, konkrétně od roku 2010, pracovalo na svém stealth letounu, ale ne tak intenzivně. Ovšem po rozhodnutí USA dostal TF-X prioritu a později byl pojmenován Kaan.
KAAN’ın ilk uçuşundan fotoğraflar.
İniş sırasında paraşüt kullandığı görülüyor. pic.twitter.com/OkqWThsmHL— Avionot (@avionot) February 21, 2024
Ačkoliv se letounu již podařilo odstartovat a prokázal schopnost letět, čeká jeho konstruktéry ještě velké množství práce a testování. Defence-Blog uvádí, že se sériovou výrobou počítá turecké letectvo až ve 30. letech, a do roku 2040 by chtělo mít kolem 300 ks. Je pravděpodobné, že se letadlo stane i velmi žádaným exportním artiklem hlavně u zemí, jimž Američané F-35 neprodají, a zároveň nechtějí čínské letouny. A vzhledem k současné situaci Ruska je zřejmé, že zrovna jeho letadla nejspíše velkou konkurencí nebudou.
Kaan ponese i řadu domácích zbraní
O letounu TAI TF Kaan a jeho schopnostech jsou omezené informace, ale jasné je, že je dvoumotorový a může být v jedno nebo dvoumístné variantě. Je asi 21 metrů dlouhý a Wikipedia uvádí, že by mohl dosahovat rychlosti Mach 1,8. Plány počítají s tím, že by nesl směsici zbraní turecké, evropské, případně i americké produkce. Turecko samo také pracuje na celé řadě zbraní, ať jde o střely vzduch-vzduch nebo přesně naváděné bomby.
Server Twz však upozorňuje, že není jasné, zda bude Kaan plnohodnotným letounem 5. generace. Jeho tvary napovídají, že bude mít nízký radarový odraz, ale je nejasné, jak moc bude schopnost pokročilá. Otázkou také je, jak se Turecku podaří zkonstruovat špičkové senzory nebo zajistit fúzi dat a další pokročilé technologie. A problém může mít nakonec i s motory – dnes využívá americké, ale není jasné, zda je bude moci instalovat do sériových letounů. Ale i tak by TAI TF Kaan mohl ve 30. letech patřit k nejsilnějším letadlům světa.